De nieuwe Agrotron 9-serie bestaat uit vier modellen, die allemaal een 7,8L motor hebben en een CVT-transmissie van ZF. De trekkers hebben een vermogen van 724, 295, 312 of 336 PK. Dat is inclusief boost.
Grote trekkers komen op grote banden. Je kunt kiezen uit een 710/75R42 (zie foto) of een 900/60R42. Voorop ligt dan 650/65R38. Deutz-Fahr werkt hiervoor samen met Mitas, eigenaar van Continental.
Het nieuwe design oogt stoer en kreeg dan ook een Golden Tractor Award op de Eima show. De Led-verlichting oogt niet alleen stoer maar is ook functioneel. De lichtopbrengst is indrukwekkend.
Een leuk snufje en tevens nuttig is de motorkap, die elektrisch opent en sluit. Zit je zonder stroom dan kan dit bij noodgevallen ook mechanisch. De motor gebruikt DOC (katalysator), DPF (roetfilter) en SCR (AdBlue) om de Tier 4 Final emissie eisen te behalen.
Het openen van de motorkap doe je met twee knoppen tussen de trap en cabine. Rechts een massa schakelaar. De trekker is goed doordacht en belangrijke functies zijn goed bereikbaar.
Links vind je de olietank, die je met een peilglas kunt controleren, of eventueel aftappen. Achter het rode kapje een accupool. Wederom goed bereikbaar. Ook de luchtfilter (aan de instapzijde) is zo uit de luchtinlaat te pakken.
De hef tilt maximaal 12 ton. De fronthef, voorzien van een elektronische positieregeling, tilt ruim 5 ton. De achteras is afkomstig van ZF. Je kunt kiezen voor maximaal 8 hydrauliekventielen.
Ondanks de flinke motorkap heb je goed zicht naar voren. Motorenbouwer Deutz claimt de smalste motor te hebben in dit segment, waardoor de motorkap smal bleeft. Dat komt de stuuruitslag ten goede. Want, de trekker moet vooral wendbaar zijn voor onze omstandigheden.
De bediening is gelijk aan die in de 7-serie. De iMonitor 2 is een touchscreen die je bediend d.m.v swipen. Dat kan ook met knoppen. Interessant is Isobus VT4, waarbij het werktuig de trekker aanstuurt. Hiervoor werkt Deutz samen met Krone (balenpers), Poettinger (maaier) en Grimme (aardappelrooier).
Standaard heb je in de cabinestijl deze kleine terminal. De iMonitor is namelijk optie, ook op de grote trekkers. In Nederland echter eerder standaard. De belangrijkste functies vind je hierop terug.
Niet nieuw maar nog wel relatief onbekend is het nieuwe topmodel in de 6-serie. De 6210 C-Shift. Naast meer vermogen is de versnellingsbak geheel nieuw.
De trekker werd hier geshowd met een 26 tons Beco kipper. De C-shift bak is ontwikkeld in samenwerking met ZF. Hij heeft 6 groepen met ieder 4 trappen. Daar komt een optionele kruip bij.
Deutz-Fahr demonstreerde de C-Shift ook in PTO modus voor veldwerk. Bijzonder is dat hij opschakelt zonder stil te vallen. Wel bedien je hem dan volledig manueel. Op de weg gaat het schakelen bijna onmerkbaar, ondanks dat de bak volledig mechanisch is.
De ranke C-shift pook ligt gemakkelijk in de hand. Een kritiekpunt bij de oude Profiline. De knoppen laten zich gemakkelijk bedienen. Het schakelen gaat nu volledig elektrisch en niet meer via bowdenkabels. Kies je voor C-Shift, wat staat voor Comfort, krijg je altijd elektronische ventielen.

Presentatie 9-serie & C-shift

Deutz-Fahr schakelt een tandje op

12 November 2014 - Niels van der Boom - 1 reactie

Deutz-Fahr, het premium merk van SDF, verbaasde bezoekers van de Agritechnica vorig jaar met nieuwe 9-serie trekkers. Die werd gelijktijdig met de 11-serie geïntroduceerd. De trekker, met vermogens van 274 tot 312 pk, moet de strijd aan gaan met het hogere segment in Europa. Op 12 november werd het topmodel, de Agrotron 9340 TTV, officieel voorgesteld aan de Nederlandse pers. Vanaf volgend jaar zal hij leverbaar zijn. Allemaal hebben ze een 7,8 liter Deutz motor en een ZF Terramatic 32 CVT-bak. Vooralsnog is een schakelvariant niet leverbaar. Wellicht dat deze in een Same jasje later leverbaar wordt. De getoonde versie is een 0-serie, die afwijkt van het productiemodel. Zo heeft die onder andere een nieuwere cabine.

Naast de 9-serie werd ook de C-shift versnellingsbak (nogmaals) getoond. Die stond al op de ATH, net als de grote Agrotron trouwens, en is sinds dit voorjaar verkrijgbaar. Deutz ontwikkelde de bak samen met ZF. Het is een full powershift met zes groepen en vier trappen. Bijzonder is de schakelautomatiek. Die schakelt de trappen automatisch. Groepen schakelen doe je handmatig, maar ook dat gaat zeer vloeiend.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van deze fotoreportage? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappelmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktupdate Aardappelen.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
1 reactie
bodhi 12 November 2014
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/fotos/fotoreportage/10860558/Deutz-Fahr-schakelt-een-tandje-op]Deutz-Fahr schakelt een tandje op[/url]
oerlelijk, the only real one is JD
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden