Loonbedrijf Jansen uit Wijhe (Ov.) is het eerste bedrijf in Nederland dat het Telematics systeem van Claas professioneel inzet. Hiermee kan Jansen vanuit het kantoor hun beide hakselaars volgen. Daarnaast worden alle gegevens online geregistreerd, wat een schat aan informatie oplevert.
Jansen schafte dit voorjaar twee nieuwe Claas Jaguar 940 hakselaars aan. Het Telematics systeem stond bij bedrijfsleider Twan Gubbels hoog op het verlanglijstje. In de eerste plaats om het brandstofverbruik nauwlettend in de gaten te houden. Gezien de hoge brandstofprijzen is dit een enorme kostenpost geworden voor iedere loonwerker. "Waar nodig kunnen we nu direct ingrijpen", verteld Gubbels. "Zo kan ik vanuit het kantoor zien of de messen scherp zijn. Is dit niet het geval, dan kost dat brandstof. De chauffeur krijgt in de cabine direct een waarschuwing dat hij moet gaan slijpen. Een ander voorbeeld is de bandenspanning. Ook deze wordt automatisch bijgehouden en aangepast wanneer nodig."
Gubbels benadrukt dat het systeem niet is aangeschaft om de chauffeurs ieder moment van de dag te volgen. "Ik wil graag veel meer inzicht krijgen in alle gegevens. Daarnaast worden de gewerkte uren, opbrengst, rijpatroon en drogestof gehalte door het systeem bijgehouden. Dat zijn allemaal gegevens waar een boer iets aan heeft", legt hij uit. "Met de nieuwe mest wetgeving kunnen boeren straks meer mest aanvoeren wanneer zij een beter product telen. Door te registreren wat wordt geoogst kunnen we het volgend seizoen plaatsspecifiek gaan werken. Deze regio kampt al jaren met een mestoverschot en voertekort. Hopelijk kunnen we dit probleem op deze manier verminderen."
Het loonbedrijf heet een nauwe relatie met hun vaste klanten. In de wintermaanden worden zo"n 150 bedrijf bezocht. Deze filosofie volgt het bedrijf al 25 jaar lang. Deze winter neemt Gubbels de resultaten van het maïs hakselen mee. In een rapport kan de klant direct zien welke opbrengst werd gehaald en met welk DS-gehalte. Deze gegevens zijn tevens erg waardevol omdat veel veehouders in de regio maïs bijkopen. Momenteel heeft het loonbedrijf alle percelen van klanten in Google Earth staan. Door de betaalde Pro versie te gebruiken weet het bedrijf de exacte oppervlakte van ieder stuk. Ook Telematics maakt gebruik van Google Earth. Jansen fungeert voor Claas als proefkonijn. Telematics wordt namelijk al enkele jaren toegepast op de maaidorsers. Voor de hakselaar bleef het tot nu toe echter bij "spielerei". Jansen is het eerste bedrijf in Nederland waar de mogelijkheden serieus worden uitgeplozen. "Ieder land heeft zijn eigen wensen. "Samen met de fabriek in Harsewinkel proberen we voor onze situatie de beste oplossing te vinden", zegt Gubbels. "In 2011 hebben we een rapport laten opmaken over de voordelen van een dergelijk systeem. Hieruit bleek dat er geen enkele fabrikant is die een universeel systeem kan leveren. De oplossing van Claas kwam onze eisen het beste tegemoet. Als loonbedrijf zien wij graag een systeem dat toepasbaar is op verschillende merken trekkers en machines. Dit is voor nu echter nog onmogelijk."
Op de Agritechnica zal Claas volgens Gubbels de laatste noviteiten voor Telematics laten zien met onder andere de toepassingen voor hakselaars. Afgezien van een schat aan informatie heeft het systeem ook direct voordeel opgeleverd. Zo is het brandstofgebruik gezakt en de capaciteit gestegen. Uit de Telematics data bleek namelijk dat de hakselaar bij 90 procent motorbelasting net zoveel hakseld en minder verbruikt dan bij 100 procent.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/artikel/item/10837124/Hakselaar-op-afstand-volgen-vanaf-het-kantoor]Hakselaar op afstand volgen vanaf het kantoor[/url]