Claas registreert gegevens

Hakselaar op afstand volgen vanaf het kantoor

23 Oktober 2013 - Redactie Boerenbusiness - 1 reactie

Loonbedrijf Jansen uit Wijhe (Ov.) is het eerste bedrijf in Nederland dat het Telematics systeem van Claas professioneel inzet. Hiermee kan Jansen vanuit het kantoor hun beide hakselaars volgen. Daarnaast worden alle gegevens online geregistreerd, wat een schat aan informatie oplevert.

Jansen schafte dit voorjaar twee nieuwe Claas Jaguar 940 hakselaars aan. Het Telematics systeem stond bij bedrijfsleider Twan Gubbels hoog op het verlanglijstje. In de eerste plaats om het brandstofverbruik nauwlettend in de gaten te houden. Gezien de hoge brandstofprijzen is dit een enorme kostenpost geworden voor iedere loonwerker. "Waar nodig kunnen we nu direct ingrijpen", verteld Gubbels. "Zo kan ik vanuit het kantoor zien of de messen scherp zijn. Is dit niet het geval, dan kost dat brandstof. De chauffeur krijgt in de cabine direct een waarschuwing dat hij moet gaan slijpen. Een ander voorbeeld is de bandenspanning. Ook deze wordt automatisch bijgehouden en aangepast wanneer nodig."

Gubbels benadrukt dat het systeem niet is aangeschaft om de chauffeurs ieder moment van de dag te volgen. "Ik wil graag veel meer inzicht krijgen in alle gegevens. Daarnaast worden de gewerkte uren, opbrengst, rijpatroon en drogestof gehalte door het systeem bijgehouden. Dat zijn allemaal gegevens waar een boer iets aan heeft", legt hij uit. "Met de nieuwe mest wetgeving kunnen boeren straks meer mest aanvoeren wanneer zij een beter product telen. Door te registreren wat wordt geoogst kunnen we het volgend seizoen plaatsspecifiek gaan werken. Deze regio kampt al jaren met een mestoverschot en voertekort. Hopelijk kunnen we dit probleem op deze manier verminderen."

Het loonbedrijf heet een nauwe relatie met hun vaste klanten. In de wintermaanden worden zo"n 150 bedrijf bezocht. Deze filosofie volgt het bedrijf al 25 jaar lang. Deze winter neemt Gubbels de resultaten van het maïs hakselen mee. In een rapport kan de klant direct zien welke opbrengst werd gehaald en met welk DS-gehalte. Deze gegevens zijn tevens erg waardevol omdat veel veehouders in de regio maïs bijkopen. Momenteel heeft het loonbedrijf alle percelen van klanten in Google Earth staan. Door de betaalde Pro versie te gebruiken weet het bedrijf de exacte oppervlakte van ieder stuk. Ook Telematics maakt gebruik van Google Earth. Jansen fungeert voor Claas als proefkonijn. Telematics wordt namelijk al enkele jaren toegepast op de maaidorsers. Voor de hakselaar bleef het tot nu toe echter bij "spielerei". Jansen is het eerste bedrijf in Nederland waar de mogelijkheden serieus worden uitgeplozen. "Ieder land heeft zijn eigen wensen. "Samen met de fabriek in Harsewinkel proberen we voor onze situatie de beste oplossing te vinden", zegt Gubbels. "In 2011 hebben we een rapport laten opmaken over de voordelen van een dergelijk systeem. Hieruit bleek dat er geen enkele fabrikant is die een universeel systeem kan leveren. De oplossing van Claas kwam onze eisen het beste tegemoet. Als loonbedrijf zien wij graag een systeem dat toepasbaar is op verschillende merken trekkers en machines. Dit is voor nu echter nog onmogelijk."

Op de Agritechnica zal Claas volgens Gubbels de laatste noviteiten voor Telematics laten zien met onder andere de toepassingen voor hakselaars. Afgezien van een schat aan informatie heeft het systeem ook direct voordeel opgeleverd. Zo is het brandstofgebruik gezakt en de capaciteit gestegen. Uit de Telematics data bleek namelijk dat de hakselaar bij 90 procent motorbelasting net zoveel hakseld en minder verbruikt dan bij 100 procent.

  • Claas Telematics Gebr Jansen 1Op 16 oktober hakseld Jansen een perceel maïs in Wijhe. De ondergrond is nat maar een lage bandenspanning zorgt ervoor dat toch geoogst kan worden. Telematics voert direct de actuele gegevens door naar het kantoor. Deze worden iedere 2 minuten ververst. Zo bleek dat het DS-gehalte op 33 procent lag. Tekst & Foto"s: Niels van der Boom
  • Claas Telematics Gebr Jansen 2Jansen schafte dit jaar twee nieuwe Claas Jaguar 940 hakselaars aan. Bijde zijn uitgerust met alle mogelijk opties, waaronder een geintegreerd bandenspanningssyteem en Telematics.
  • Claas Telematics Gebr Jansen 3De ronde kap bovenop de pijp meet het drogestofgehalte en de opbrengst. Deze data worden direct doorgestuurd via Telematics en in Google Earth ingevoerd. De klant weet zo exact waar hij hoeveel heeft geoogst. Het systeem is tot op ongeveer 5 meter nauwkeurig, wat voor deze toepassing voldoende is.
  • Claas Telematics Gebr Jansen 4Een gedeelte van de gegevens kan de chauffeur ook direct opvragen in de Cebis terminal. Zo is te zien dat de machine bijna 64l/uur aan diesel verbruikt, bijna 100 ton per uur oogst en dat de maïs een drogestofgehalte van 34 procent heeft.
  • Claas Telematics Gebr Jansen 5Jansen heeft alle percelen van hun vaste klanten in Google Earth staan. Omdat veel veehouders maïs bijkopen zijn de gegevens extra nuttig. "Een boer weet precies wat hij in de kuil heeft zitten. In de veehouderij wordt tegenwoordig zeer nauwkeurig gerekend. De gedetaileerde gegevens vanuit Telematics geven zo veel meer inzicht", licht Gubbels toe.
  • Claas Telematics Gebr Jansen 6Een afbeelding van het resultaat. De hakselaar oogstte dit perceel eerder die dag. De rijrichting, route en opbrengst is in Google Earth af te lezen.
  • image001.jpg
    De resultaten per klant worden in een Excelsheet bijgehouden. Bij deze boer zijn twee percelen geoogst van in totaal 7,67 hectare. De gemiddelde opbrengst lag op 38,5 ton/ha met een DS-gehalte van 35 procent. Jansen zal al hun klanten aankomende winter met deze gegevens verstrekken. Momenteel zijn alleen die van maïs beschikbaar, omdat het systeem bij gras nog niet optimaal werkt.
  • Claas Telematics Gebr Jansen 8Leerzaam voor Jansen, en voor de chauffeur, zijn de machinegegevens. Hier zijn beide hakselaars te zien en waar zij hun tijd aan hebben besteed. Hieruit is af te lezen dat de ene hakselaar vier procent meer hakselde. Dit komt omdat de chauffeur meer ervaring heeft. De gegevens worden echter niet gebruikt om chauffeurs mee te benadelen.
  • Claas Telematics Gebr Jansen 9Het loonbedrijf besteed ook veel aandacht aan de bodemdruk van hun machines. Zo wordt de bandenspanning van beide hakselaars automatisch geregeld. Ook deze gegevens houdt Telematics bij. Een te lage bandenspanning zorgt voor meer brandstofverbruik en slijtage.
  • Claas Telematics Gebr Jansen 10Ondanks dat het perceel in Wijhe verre van droog was kan de hakselaar zonder spoorvorming werken. De banden staan dan ook op minder dan een bar.
  • Claas Telematics Gebr Jansen 11Dit jaar werden twee Veenhuis silagewagens omgebouwd met een bandenspanningssysteem. Om snel de banden op te kunnen pompen zouden teveel luchttanks nodig zijn. Gubbels bedacht daarom halfronde een constructie, die aan het chassis is vastgelast. In 30 seconde zijn de banden zo op te pompen.
  • Claas Telematics Gebr Jansen 12Voor het regelen van de spanning is gebruik gemaakt van een standaard drukwisselsysteem van fabrikant PTG.
  • Claas Telematics Gebr Jansen 13Wanneer de chauffeur het land op rijdt wordt de bandenspanning automatisch verlaagd tot zo"n 0,7 bar. Met een volle wagen is goed te zien dat de banden flink wangen. Op dit perceel reden dezelfde silagewagens met en zonder drukwisselsysteem. Het verschil is duidelijk te zien.
Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van deze fotoreportage? Laat het ons weten
Reacties
1 reactie
Van vliet 25 Oktober 2013
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/artikel/item/10837124/Hakselaar-op-afstand-volgen-vanaf-het-kantoor]Hakselaar op afstand volgen vanaf het kantoor[/url]
Mooi dat het systeem naar tevredenheid werkt, en de nodige informatie geeft
Voor jullie klanten.

Afz Arnout van Vliet
U kunt niet meer reageren.

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden