Shutterstock

Inside Melk

Melkplas in 2019 richting 20 procent VLOG-melk

5 November 2018 - Redactie Boerenbusiness

Arla kondigde vorige week aan om voor 2020 in Duitsland en de Benelux volledig om te schakelen op GMO-vrije melk, wat maakt dat het aandeel VLOG-melk en VLOG-voer verder toeneemt. 'Komend jaar verwachten we dat 15% tot 20% van onze mengvoeders voor melkvee uit VLOG-voeders bestaat', zegt Robert Meijer van ForFarmers.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Arla Foods werkt met 3 areas. De eerste is die van thuislanden Zweden en Denemarken. Area 2 betreft Groot-Brittannië en area 3 is Centraal-Europa. Concreet betekent die laatste area: de Benelux en Duitsland. Voor deze 4 landen geldt dat leden-melkveehouders vanaf deze week gestimuleerd worden om over te schakelen naar het gebruik van louter VLOG-voer. Per 1 januari 2020 hebben de circa 2.900 leden-melkveehouders geen keuze meer, dan wil de zuivelaar louter GMO-vrij kunnen leveren.

De stap die Arla zet, is ingegeven door de almaar groeiende vraag naar GMO-vrije zuivel bij de Duitse consument. Voor Arla in Centraal-Europa is Duitsland veruit de belangrijkste afzetmarkt en logistiek gezien is inzet op 1 (GMO-vrije) melkstroom handiger. Nu moeten 2 melkstromen nog gescheiden worden opgehaald en verwerkt.

Arla wil haast maken met de omschakeling. Melkveehouders die overgaan op VLOG-voer (GMO-vrije voeders) krijgen daarom direct bij de start van de omschakeling €0,01 extra op de melkprijs. Dit komt bovenop de 'on account price' die Arla berekent voor haar leden-melkveehouders, de voorschotsmelkprijs.

Kosten besparen
De stap van Arla is er eentje in een rij van meerdere zuivelbedrijven. Zo schakelt Cono per 2020 ook helemaal om naar GMO-vrije zuivel. En onder andere Royal A-ware, Bel Leerdammer en FrieslandCampina maakten de afgelopen maanden bekend hun aandeel GMO-vrije melk uit te breiden. De Nederlandse melkplas is daarmee eind 2019 voor 15% tot 20% GMO-vrij. Die som is te maken op basis van de schatting die Robert Meijer van ForFarmers deelt: "Naar verwachting zal in 2019 15% tot 20% van onze mengvoeders voor melkvee uit VLOG-voeders bestaan."

Hierdoor verminderen we de complexiteit

- Robert Meijer

Meijer is manager Marketing en Communicatie Herkauwers bij ForFarmers. Deze mengvoeronderneming is ook erg actief in Duitsland en zag de vraag naar VLOG-voer de afgelopen jaren al fors toenemen. Ook in Nederland is daarom onlangs een productielocatie in Deventer volledig omgebouwd tot VLOG-voerfabriek. "Door louter non-GMO grondstoffen te verwerken op 1 locatie, verminderen we de complexiteit en kunnen we de meerkosten voor onze klanten beperken. Nu moeten we in Deventer bij de aanvoer van grondstoffen nog borgen dat die GMO-vrij zijn, maar hoeven we geen spoelcharges in de fabriek te hanteren (om vermenging te voorkomen met GMO-grondstoffen). Gewoonweg omdat die daar niet aanwezig zijn."

Het laag houden van de kosten is voor de mengvoeronderneming dan ook van belang, omdat zuivelfabrieken 'slechts' €0,01 extra betalen aan hun melkveehouders. "Bij ons ligt de uitdaging om het voer zo te leveren dat het past in de rantsoenen en een minimale kostprijsverhoging veroorzaakt", zegt Meijer. "Alleen in de rantsoenen met veel maïs, en dus relatief veel eiwitcorrectie, is dat lastig en is de extra meerprijs voor de melk niet altijd kostendekkend."

'Logische stap'
Meijer noemt de stap van Arla Foods logisch, omdat Duitsland voor hen in Centraal-Europa de belangrijkste markt is. Hij is er dan ook niet door verrast. Net zo min als de uitbreiding van het VLOG-programma bij andere zuivelfabrieken. "De uitbreiding gaat inderdaad wel snel. Wij zijn dan ook erg blij dat we Deventer al helemaal omgebouwd hebben naar VLOG-locatie. Voorlopig is dat voor de Nederlandse markt wel toereikend. Ook omdat we in de productielocatie in Helmond ook VLOG-voer kunnen produceren."

Meijer vertelt dat hij met de meeste zuivelfabrieken wel contact heeft gehad voordat zij hun uitbreiding bekend maakten. "Ze vragen ons dan hoe goed wij daaraan kunnen voldoen, maar uiteindelijk moeten we gewoon zo snel mogelijk mee. Dat is ook logisch en zeker niet erg. Het is de marktvraag die leidend is. In Duitsland willen consumenten massaal GMO-vrije zuivel."

Meijer vervolgt: "Waarom dat in Nederland amper leeft? Daar kan ik weinig zinnigs over te zeggen. In Nederland speelt momenteel meer de inzet op duurzaamheid en daarop gerichte melkstromen zetten hier wel snel door. Daar hoeft GMO-vrij niet per se bij te horen. Verandert dat wel, dan moeten wij als mengvoerfabrikant ook in snel tempo meebewegen. En als de marktvraag het vereist, dan gebeurt dat ook."

Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden