Toen Cornelis en Arij van der Lely in 1948 met het ontwikkelen van landbouwmachines begonnen, hadden zij vast niet kunnen bevroeden dat hun bedrijf zou uitgroeien tot wat het nu is. 75 jaar later is de machinebouwer de trendsetter op gebied van robotisering in de melkveehouderij met afzet in ruim 50 landen. Het jubileum wordt vandaag en morgen uitgebreid gevierd op de Campus in Maasluis, onder het credo '75 years red impact'. Hoewel de marktomstandigheden zonder meer uitdagend zijn, is het bedrijf optimistisch over de toekomst van de melkveehouderij.
De focus van Lely verschoof in de achterliggende decennia weliswaar van mechanisatie naar robotisering. Toch is het DNA van het familiebedrijf niet zoveel veranderd sinds de beginjaren, toen de oorlog net voorbij was en de agrarische sector in rap tempo veranderde. Geïnspireerd door Meccano-speelgoed ontwikkelden de broers de Lely Acrobat, een hooischudder om het agrarische landwerk gemakkelijk te maken. "Daar begon het succes van Lely", vertelt CEO André van Troost. Aan een grote delegatie internationale dealers en de pers deed hij uit de doeken hoe het bedrijf de komende jaren verder wil blijven innoveren in de melkveehouderij.
Sphere en Astronaut
Een productlancering bleef vandaag uit, maar die werd ook niet verwacht. Op dit moment is Lely druk bezig om de innovaties die in 2020 werden gelanceerd, naar de markt te brengen. De meest opzienbarende daarvan is de Lely Sphere, een apparaat dat de stikstofuitstoot op een melkveebedrijf flink kan verminderen. Volgens de Rav-lijst met 77%. Hoewel de innovatie gouden bergen belooft, is de weg naar de markt hobbelig. Door de stikstofonzekerheid happen melkveehouders vaak nog niet toe, hoewel de interesse er zeker is. Toch blijft het bedrijf overtuigd van de potentie van de Sphere. Volgens Van Troost zal dit apparaat de komende jaren ook in andere landen worden geïntroduceerd, zoals België, Duitsland en Denemarken. Het internationale gezelschap waarschuwde hij alvast dat de politieke wil om de veestapel te reduceren, zoals dat in Nederland nu het geval is, vroeger of later ook in andere landen gaat komen.
André van Troost
Hoewel de Sphere momenteel vooral de aandacht opeist, waren melkrobots in al die jaren de grootste hit. In 1995 kwam Lely als een van de eersten met de Astronaut-melkrobot op de markt. Van Troost vertelde dat er in de afgelopen vijf jaar 18.500 Astronaut A5's zijn verkocht. "Daarmee is de nieuwste generatie melkrobot qua aantallen sinds kort zijn voorganger voorbij."
Uitdagende tijden
Het jubileum wordt gevierd in uitdagende tijden, vindt Van Troost. Daarmee doelt hij onder meer op de oorlog in Oekraïne en het wereldwijde chiptekort, wat de bedrijfsvoering raakt. Toch oogt hij optimistisch. "Ondanks de opkomst van vega en vegan blijft de zuivelconsumptie jaar-op-jaar met 2% groeien." Hoewel dat groeicijfers zijn die perspectief bieden, is het volgens de CEO wel de kunst om aansluiting te blijven houden met de maatschappij. De innovaties waaraan Lely werkt, zijn te herleiden naar vijf principes. Eén daarvan is dierwelzijn. Daarbij kan gedacht worden aan vrij koeverkeer, maar ook de maatschappelijke wensen rondom kalf bij de koe kunnen niet genegeerd worden. Verder verwacht Lely dat melk van grasgevoerde koeien een breed gedragen consumententrend wordt. Met de Lely Exos, 's werelds eerste concept voor het volledig autonoom oogsten en voeren van vers gras, denkt Lely hierop in te spelen. In pilotprojecten is deze machine nu bij zo'n 20 melkveehouders in Nederland geïntroduceerd. De commerciële marktlancering volgt in 2024.
Eén ding staat vast: na 75 jaar baanbrekende en vaak succesvolle productlanceringen hebben ze bij Lely nog niet genoeg van melkveehouderij-innovaties. "Op naar de komende 75 jaar", zo liet Van Troost zich meerdere keren ontvallen tijdens zijn presentatie.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10904518/lely-na-75-jaar-nog-lang-niet-uitgeinnoveerd]Lely na 75 jaar nog lang niet uitgeïnnoveerd[/url]