De interesse in zonne-energie bij melkveehouders neemt steeds verder af. Dat is al sinds 2012 het geval. Agrimarketingbedrijf Agridirect ondervroeg 8.000 Nederlandse melkveehouders naar het gebruik van alternatieve energie op hun bedrijf. Slechts 12,6 procent geeft aan binnen nu en drie jaar te willen investeren in zonnepanelen. Drie jaar terug was ruim 20 procent nog geïnteresseerd. Ondertussen heeft één op de zeven melkveehouders zijn staldak van panelen voorzien.
Met een percentage van 14,4 procent scoren Nederlandse melkveehouders erg laag als het om zonnepanelen gaat. In België beschikt 38 procent over zonnepanelen, blijkt uit eigen onderzoek van Agridirect. In Duitsland is dat zelfs 60 procent. Het ziet er niet naar uit dat het Nederlandse percentage veel zal toenemen.
Bedrijven met meer dan honderd koeien investeren het meeste in zonne-energie. Daar gebruikt 15,8 procent van de ondervraagde inmiddels zonnepanelen. In de klasse 50 tot 70 koeien – de ondergrens van het onderzoek – is dat 12,6 procent en daarmee het laagste percentage. De klasse 70 tot 100 koeien zit op 13,8 procent.
De groep melkveehouders met meer dan 100 melkkoeien heeft ook de meeste investeringsplannen. 13,7 procent van de ondervraagde gaf aan te willen investeren in panelen. Wie 50 tot 70 melkkoeien houdt heeft minder interesse. Het percentage bedraagt daar 10,9 procent en laat tevens de grootste daling t.o.v. vorig jaar zien.
In de provincie Noord-Holland investeren melkveehouders nog het meest in zonnepanelen, gevolgd door Utrecht. In Flevoland, Limburg en Drenthe is de minste interesse. Veel zonnepanelen zijn aangelegd met behulp van de subsidieregeling voor asbestdaken. Nu het aantal schuren en stallen met asbest sterk afneemt ebt ook de interesse weg.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.