DOC Kaas heeft de voorschotmelkprijs voor september vastgesteld op 25,50 euro per 100 kg bij 4,41 procent vet en 3,47 procent eiwit. Dit is gelijk aan de melkprijs die het coöperatief kaasconcern over augustus heeft uitbetaald. De melkprijs kan volgens DOC Kaas gelijk blijven, doordat de omstandigheden op de zuivelmarkt iets gunstiger zijn voor wei en raam en dat de prijzen op de moeilijke kaasmakt iets stabiliseren.
De voorschotmelkprijs van DOC Kaas is inclusief de toeslagen voor leden (0,68 euro), kwantum (0,86 euro) en duurzaamheid (0,90 euro) per 100 kg bij een vetgehalte van 4,41 procent en een eiwitgehalte van 3,47 procent, bij een jaarleverantie van 800.000 kg. Bij een jaarleverantie van 1,1 miljoen kg komt de melkprijs uit op 25,80 euro, terwijl voor een volume van 600.000 kg een prijs van 25,22 euro per 100 kg wordt uitgekeerd. De vet- en eiwitprijzen voor de maand september blijven op respectievelijk 2,27 euro en 4,54 euro per kg.
De directie van DOC Kaas signaleert weliswaar tekenen van herstel bij de Europese noteringen van boter en melk- en weipoeders, maar op de kaasmarkt gaat het niet beter. Er blijft daarop veel aanbod en onvoldoende vraag. DOC Kaas is met haar portfolio van basiszuivelproducten, met name foliekaas, kwetsbaar en sterk afhankelijk van de markt. Daarnaast hebben de mix van contracten en de voorraadwaardering een negatief effect op de melkprijs, schrijft DOC Kaas aan haar leden.
'Analisten geven aan dat meeste zuivelbedrijven meer uitbetalen dan de marktprijzen rechtvaardigen en dat er geen structurele ontwikkelingen zijn die op korte termijn zullen leiden tot een verbetering van de markt. Prijzen kunnen pas weer omhoog gaan als de markt krapper wordt: minder aanbod of meer vraag. Met name het aanbod is daarbij van belang. Wanneer deze zo hoog blijft is een herstel niet te verwachten', zet DOC Kaas uiteen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.