De formele bevestiging is er nog niet, maar alle signalen wijzen erop dat de export van pootaardappelen naar Rusland komend jaar op soortgelijke wijze gaat verlopen als afgelopen jaar. Dat laat secretaris Jan Gottschall van de Nederlandse Aardappel Organisatie desgevraagd weten.
‘Het is nog onder voorbehoud, maar het ziet ernaar uit dat de pootgoedexport naar Rusland komend jaar volgens dezelfde lijn en technische voorwaarden als in 2014 gaat verlopen. In oktober heeft de NAO bij de exporteurs een inventarisatie gedaan van partijen pootaardappelen geschikt voor export naar Rusland. Vervolgens is de lijst met partijen pootaardappelen naar Rusland gestuurd en de verwachting is dat medio december Russische inspecteurs naar Nederland komen voor steekproeven. Begin volgend jaar volgt er dan een tweede inspectieronde’, legt Gottschall de werkwijze uit.
Over het volume is nog weinig te zeggen. ‘Hopelijk wordt dat over anderhalve week, als de Russen hier zijn, duidelijk. Mogelijk wordt dan gekeken waar de behoeften liggen.’ De NAO is blij met het resultaat. ‘Het is positief dat er vanuit Rusland vraag naar Nederlands pootgoed is. Ook het feit dat de Russen twee keer naar Nederland komen zijn gunstige voortekenen.’
Voor consumptieaardappelen blijft het importverbod vooralsnog gewoon van kracht. ‘Daar liggen twee drempels. Ten eerste de algemene boycot op agrarische producten uit de EU, maar ook zitten we met het fytosanitaire verhaal nog niet op één lijn. Dat moet eerst worden opgelost voor we weer over de export van consumptieaardappelen kunnen praten.’
Wat lijkt mee te spelen in de voortgang van de onderhandelingen over beide productstromen is de noodzaak. Rusland laat zich wat consumptieaardappelen betreft beleveren door andere landen waaronder Egypte, Israel en India. Maar voor kwalitatief goed pootgoed staat Nederland toch bovenaan. Bovendien geldt de algemene boycot niet voor uitgangsmaterialen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.