Yamaha Rmax spuithelikopter

Spuiten met een UAV niet voor Nederland

23 December 2013 - Redactie Boerenbusiness

Al ruim twintig jaar bouwt Yamaha een onbemande helikopter die in Japan wordt gebruikt om rijst te spuiten. Inmiddels wordt meer dan 300.000 hectare zo gespoten. Of deze techniek ook voor Nederland haalbaar is valt nog maar te bezien. Naast de lage capaciteit zit het vooral vast op wetgeving.

Yamaha begon al in 1987 met de ontwikkeling van een onbemande helikopter voor het bespuiten van gewassen en het zaaien van onder andere rijst. Dat gebeurde op initiatief van het Japanse ministerie van landbouw. Sinds begin jaren 90 wordt de Rmax helikopter succesvol ingezet in dit land. Waar de percelen vaak slechts een of twee hectare groot zijn heeft de UAV genoeg capaciteit. Bovendien liggen de rijstvelden vaak aaneengesloten zodat drift minder problemen oplevert. Volgens Yamaha zijn er in Japan inmiddels 2.400 van deze helikopters actief. Het bedrijf werkt nu aan een systeem om de UAV autonoom over het perceel te laten vliegen door middel van GPS. Momenteel worden ze echter nog door een persoon bestuurt die aan de perceelsrand staat. Dat ziet er eerlijk gezegd een beetje knullig uit.

Voor een hypermoderne UAV die wordt ingezet voor gewasbescherming en zaaiwerk ziet het geheel er een beetje amateuristisch uit. Dat kun je tenminste opmaken uit de filmpjes op Youtube. Door zijn tweetakt benzinemotor, zonder demper, klinkt hij alsof je met een brommer probeert te vliegen. De Rmax heeft voor spuitwerkzaamheden twee tanks van 8 liter en kan tot maximaal 2 liter per minuut verspuiten. Dat is erg weinig en daarom een grote bottleneck voor het systeem. Wie hem wil gebruik om zaad uit te strooien kan beschikken over 2 tanks van 13 liter.

Cor Kardux, van Landbouwluchtvaart Nederland, zet zich in om de landbouwluchtvaart in Nederland te legaliseren. Door gebruik te maken van nieuwe technieken, waaronder GPS, is het vliegtuigspuiten volgens hem zeker niet minder belastend voor het milieu dan een standaard veldspuit. Kardux zag de Yamaha Rmax in Japan werken maar ziet voor het apparaat geen toekomst in Nederland. “Allereerst zit je natuurlijk met de capaciteit. Die 16 liter is veel te weinig voor onze percelen. Een grote helikopter neemt zo’n 250 liter mee en een spuitvliegtuig 500. In Japan spuiten ze daarom ook met een zeer fijne nevel, waarbij de druppelgrootte zo’n 150 micron is. (In Nederland wordt alles onder de 100 micron als drift gezien). Het gevolg is veel drift, wat daar minder erg is omdat de rijstvelden vaak aaneengesloten liggen”, legt Kardux uit. “Een ander groot probleem is de wetgeving rond dit systeem. Ik verwacht niet dat de overheid het toe zal staan om met een onbemand vliegtuig, gevuld met chemicaliën, rond zal laten vliegen. Deze wetgeving draait het spuiten met een bemand vliegtuig al de nek om. Een helikopter is bovendien geen gunstige machine om mee te spuiten. De horizontale rotor zorgt voor een grote vortex waardoor veel drift ontstaat. Een UAV met vaste vleugels is hier veel beter voor geschikt. Ik zie de Yamaha helikopters dan ook niet snel in Nederland verschijnen.”

 


Op dit Hongaarse filmpje is goed de vortex te zien die zich vormt rond de horizontale rotor. Hongarije is een van de weinige landen waar veelvuldig helikopters worden ingezet om gewassen te bespuiten.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden