Ten opzichte van andere grote machinefabrikanten heeft het Duitse Claas vorig jaar een prima resultaat geboekt. De omzet bleeft afgelopen jaar onberoerd op een recordniveau staan. Dat is bijzonder in de huidige markt. Ondertussen steekt het bedrijf veel geld in een nieuwe fabriek in Rusland en de uitbreiding van hun onderdelenmagazijns in Noord-Amerika.
Claas heeft al een assemblagefabriek in het Zuid-Russische Krasnodar. Daar bouwt het sinds 2005 maaidorsers en tractoren voor de lokale markt. De fabriek heeft nu nog een capaciteit van 1.000 machines per jaar. De fabrieksuitbreiding moet in oktober van dit jaar afgerond zijn, zo laat zeggesman Wolfram Eberhardt laten weten. Na uitbreiding ligt de capaciteit op 1.500 tot 1.800 machines.
Met behulp van een nieuwe lakstraat doet de Russische faciliteit straks niet meer onder voor de hoofdfabriek in Harsewinkel en kan binnen hetzelfde tijdsbestek een gelijkwaardig productieaantal worden behaald. In totaal bedraagt de Russische investering 110 miljoen euro, laat Eberhardt weten. Momenteel zijn 200 werknemers actief in Krasnodar. Na de uitbreiding zullen dat er 500 zijn.
Ook het onderdelencentrum in Columbus, Indiana, wordt door Claas uitgebreid. In totaal komt er driekwart meer oppervlakte bij. Het gaat om ruim 1,6 hectare wat zal worden volgebouwd. Hierdoor kunnen meer onderdelen efficiënter worden verhandeld. De locatie in Columbus is de hoofdlocatie voor de distrubutie van alle reserve onderdelen in de Verenigde Staten. In 2007 werd het pand ook al eens uitgebreid.
Volgens Jan-Hendrik Mohr, lid van de raad van bestuur, heeft Claas in Noord-Amerika goede zaken gedaan. Terwijl andere fabrikanten hun verkopen zagen dalen zit die van Claas nog in de lift. Door het onderdelencentrum uit te breiden is Claas of America beter voorbereid op de toekomst. In het Canadese Saskatchewan zal eveneens een locatie voor de onderdelenvoorziening worden opgericht.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.