5 vragen aan Dick Melessen

Exclusiviteit basis voor dealer hervorming Claas

31 Maart 2015 - Niels van der Boom - 2 reacties

Het kon haast niet uitblijven. Een hervorming van het dealernetwerk bij Claas in Nederland. Na onder andere New Holland, John Deere, Deutz-Fahr, Agco en recent Dewulf-Miedema volgt ook Claas-importeur Kamps de Wild met een reorganisatie van haar dealernetwerk in ons land. Vooral omdat Claas voor dealers een exclusief merk moet worden. Nog teveel mechanisatiebedrijven voeren twee merken. Door dealers aan één merk te binden kan de service worden verbeterd en hopelijk ook de omzet. Dat levert voor de klant voordeel op.

Een hervorming van het dealernetwerk moet Claas een exclusief merk voor alle dealers maken

Met eerdere overnames vers in het geheugen heeft hervorming al snel een nare bijsmaak voor zowel dealer als klant. Dick Melessen, directeur van Kamps de Wild B.V, heeft hier zelf ervaring mee als oud De Vor-directeur. De oude Fendt importeur. Morgen viert hij zijn eenjarig jubileum bij het bedrijf in Zevenaar, waar onder andere ook de merken Amazone enKaweco onder vallen. Veranderingen binnen het verkoopnetwerk probeert Melessen in samenspraak met de dealers rond te krijgen. Daar is de organisatie al enkele maanden mee bezig. Melessen schat echter in dat het tot eind mei zal duren voor de nieuwe structuur vast staat, zo vertelt hij.

Kamps de Wild gaat haar dealernetwerk reorganiseren. Hoe ziet dit er straks uit?
‘We gaan met drie niveaus werken voor onze dealers. Je hebt de Green liner, Long liner en Full liner. Eerstgenoemde groep omvat 12 bedrijven die zich puur op de verkoop van hooibouwwerktuigen gaan richten. De Long liners, een groep van 33 bedrijven, verkoopt naast hooibouw ook trekkers. Daarnaast krijgen we 7 full liners in Nederland, die het complete productpakket gaan voeren. Xerions, oogstmachines, verreikers en dergelijke. Qua full liners halveren we. In totaal sluiten slechts drie verkooppunten. Vaak gaat het dan om bedrijven met extreem weinig omzet. We eisen exclusiviteit van onze dealers. Ze mogen straks niet langer een ander merk hooibouwmachines of trekkers gaan verkopen. Nu gebeurt dat nog teveel.’

Kleine dealerbedrijven mogen straks dus geen grote machines meer verkopen?
‘Uit onderzoek is gebleken dat klanten voor een hooibouwmachine niet ver willen rijden. Maximaal 15 tot 20 kilometer. Bij een trekker is dat al 45 kilometer en voor oogstmachines wordt een dealer of maximaal 85 tot 100 kilometer afstand als voldoende beschouwd. Wil een Green liner een hakselaar verkopen, dan gebeurt dit in samenspraak met de full liner. Maar, de verkoop verloopt onder de vlag van de Green liner. Ook de Xerion trekkers, verreikers en grootpakpersen  vallen onder het pakket van de full liner. Wie dat worden maak ik nog niet bekend. De full liner heeft alle kennis en kunde in huis. Hierdoor kan efficiënter en goedkoper service worden verleend. Dat komt garantiekwesties ten goede.’

Is Claas nauw betrokken geweest bij deze reorganisatie?
‘Deze keuze is niet door Claas opgelegd maar ze juichen het wel toe. Na 2010 is de markt flink veranderd, waardoor ook het dealernetwerk moet veranderen. Ik heb een jaar lang vanaf de zijlijn toegekeken en ben uiteindelijk met dit plan gekomen. Alle beslissingen gaan in samenspraak met de betrokken partijen. Die weten waar ze aan toe zijn. Door samen te werken kunnen ze elkaar versterken. Dat kost tijd. Soms drie, vier gesprekken. We komen niet met een enorm eisenpakket. Pas op een later moment zullen de dealercontracten worden getekend. Dan kunnen we altijd nog spreken over het aantal reclameborden op de gevel.'

Kamps de Wild vertegenwoordigt ook Amazone en Kaweco. Gaat de verkoopstructuur daar ook veranderen?
‘Per 1 april gaan er ook bij Kamps de Wild intern zaken veranderen. Ik heb er nog totaal niet over nagedacht of we de dealerstructuur bij Amazone gaan veranderen. Wat wel gebeurt is dat de specialismes bij Kamps de Wild veranderen. Ieder persoon krijgt nu zijn eigen vakgebied met één merk.’

Kamps de Wild heeft ook zijn eigen dealerbedrijf in Veghel, Landtech Zuid. Vormt dit bedrijf onderdeel van de strategie?
‘Het opzetten van Landtech Zuid is voor mijn tijd gebeurd. Daarnaast participeert Kamps de Wild ook in een aantal andere Nederlandse Claas-dealers. Voorlopig gaat hier niets aan veranderen. De uiteindelijke lijst met dealerbedrijven is eind mei bekend. Deze zomer hopen we alles rond te hebben. We merken dat dealers graag meegaan in de nieuwe structuur. Door samen te werken wordt iedereen beter en de kosten verlaagd. We willen zeker geen zaken gaan afdwingen.’

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappelmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktupdate Aardappelen.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
2 reacties
Rolf vd Berg 31 Maart 2015
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/tech/artikel/10862916/Exclusiviteit-basis-voor-dealer-hervorming-Claas]Exclusiviteit basis voor dealer hervorming Claas[/url]
Prettig dat service hierdoor goedkoper kan worden verleend, maar gevoelsmatig ben ik meer gehecht aan een dealer dan aan een machine-merk.
lv 3 April 2015
Dan denk ik dat veel dealers met 2 merken, claas aan de kant gaan schuiven. Een claas koop je natuurlijk niet met je volle verstand.
LEO 3 April 2015
Dat zou dom zijn: de meeste boeren kopen niet met het volle verstand. Dus: Claas aanhouden volgens de vorige schrijver
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden