Zelfs wanneer je geen land of bedrijf in België hebt liggen kun je als agrarisch ondernemer profiteren van de rode diesel die onze zuiderburen nog steeds hanteren. Dat blijkt uit praktijkervaringen van een aantal akkerbouwers in Oost-Brabant. De douane stelt echter enkele eisen aan het rijden op rode diesel. Zo mag alleen de originele brandstoftank van het voertuig gevuld worden.
Niet alleen pomphouders in de grensstreek worstelen met een groot verschil in brandstofprijzen. Ook loonwerkers en boeren doen dat. Vooral in het gebied tussen Nederland en België, waar nog steeds ‘rode mazout’ wordt gehanteerd voor landbouwverkeer. Dit geldt voor onze zuiderburen echter louter voor agrarisch transport. Zaken als grondverzet moeten met gangbare diesel plaatsvinden.
Vooral de loonwerkers lieten van zich horen toen de rode diesel werd afgeschaft. Een enorm prijsverschil ondermijnt hun positie ten opzichte van buitenlandse collega’s. Dat bleek in sommige gevallen ook zeker zo te zijn. Een flinke hakselaar of rooier lust dagelijks een flinke slok. Je praat dan over enorme bedragen per seizoen. Uiteindelijk kregen de bedrijven nul rekwest op hun vragen actie te ondernemen.
De dieselprijzen in Nederland zijn inmiddels ook op een zeer laag niveau belandt maar, in België ligt die nog altijd fiks lager. Op het moment wordt daar aan de pomp nog zo’n 40 tot 50 cent per liter minder gerekend. Exclusief de BTW is dat nog iets minder. Die kun je gewoon terugvragen. Daardoor maken meer bedrijven de oversteek naar het zuiden.
Loonwerkers zullen niet snel massaal in België tanken, omdat het omslachtig is en kosten met zich meebrengt. Verschillende akkerbouwers in het oosten van Brabant rijden echter steeds vaker een stukje verder. Dit jaar is extreem veel beregend, wat hoge kosten voor brandstof met zich meebrengt. Door de motorpomp eerst langs België te sturen proberen zij op kosten te besparen. Met een tankinhoud van bijna 1.000 liter is er direct voordeel.
Uit ervaringen blijkt dit geen problemen op te leveren. De douane controleert wel, maar het is niet nodig om de gemiste accijnzen te betalen. Daarvoor moet je wel een bonnetje bij de hand hebben waarop duidelijk is te zien dat in België is getankt. Kom je in de verleiding om nog wat extra jerrycans vol te gooien, dan wordt daarvoor wel een boete uitgeschreven.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/tech/artikel/10865426/Diesel-tanken-is-voor-grensboeren-nog-leuker]Diesel tanken is voor grensboeren nog leuker[/url]