Automatisch aankoppelen

ZF wil veiligste trekker ooit gaan bouwen

22 Juli 2016 - Niels van der Boom - 1 reactie

Zahnradfabrik Friedrichshafen – beter bekend als ZF – wil de veiligste trekker ter wereld ontwerpen en bouwen. Daarvoor integreert het zoveel mogelijk veiligheidssystemen op één trekker. Dat wil zeggen, ze hebben een Deutz trekker gepakt en die voorzien van bergen elektronica. Niet alleen goed voor de marketing, maar ook om praktijkontwikkeling aan de gang te slingeren.

Een aantal trekker- en machinefabrikanten introduceerde op de laatste Agritechnica-show veiligheidssystemen. Bijvoorbeeld een computer die detecteert wanneer mensen zich in de buurt bevinden of een 360 graden camera. John Deere kwam met een systeem dat trekker en werktuig automatisch met elkaar koppelt.

Veel veiligheidssystemen zijn door ZF ontwikkeld

Veel van deze systemen zijn (mede) ontwikkeld door ZF. De Duitse techneuten hebben alle techniek nu in één ‘innovation tractor’ gepropt, zoals ze het noemen. Daarmee wil ZF demonstreren hoe de techniek kan worden gebruikt om de meest veilige trekker ooit te bouwen. De gebruikte techniek is veelal afgekeken van de auto-industrie, waar bijvoorbeeld automatische parkeersystemen al wijdverspreid leverbaar zijn.

De super veilige trekker is voorzien van zes camera’s die gemonteerd zijn in de motorkap en het dak. Daarmee heb je 360 graden beeld. Landrover ontwikkelde bijvoorbeeld een camera die een beeld door je motorkap heen projecteert, alsof die er niet is. Handig om je fronthef te zien! Een computer koppelt alle beelden aan elkaar, om een volledig beeld te geven. Die kun je op een tablet zien, zowel binnen als buiten de cabine. Dat brengt ons bij innovatie nummer twee. De driepuntshef detectie functie.

John Deere toonde het detectiesysteem vorig jaar. Op het werktuig worden plaatjes met een soort QR-code gemonteerd. De trekker scant deze en bepaalt zo de ideale positie. Het uiteindelijke aankoppelen moet je nog zelf doen, ondanks dat systemen voor het automatisch aankoppelen van hydrauliek en aftakas al wel ontwikkeld zijn.

Het systeem wordt beveiligd door een omstanders camera. Loopt iemand langs de achteruitrijdende trekker, dan stopt hij automatisch. Het is dus simpelweg niet langer mogelijk om tussen trekker en machine te staan bij het aankoppelen. Hoe dat in de praktijk uitpakt is afwachten. De topstang zul je toch zelf ertussen moeten wurmen.

60

kW

levert een generator in de fronthef

Om de trekker nauwkeurig uit zichzelf te laten rijden is een elektrische aandrijving nodig. Daarvoor heeft ZF een speciale transmissie ontwikkeld; de Terramatic met een gekoppelde generator. Dat is uiteindelijk waar het bedrijf om geroemd wordt. De Terra+ generator hangt in de fronthef en wekt maximaal 60 kW op. Die wordt aan wielmotoren van de trekker en aanhanger doorgegeven. Dat systeem werd samen met wagenbouwer Fliegl uitgedokterd. Wielmotoren in een aanhangwagen bieden veel voordelen. Zo kan de rolweerstand drastisch worden verlaagd, waardoor het brandstofverbruik enorm daalt. Ook de tractie stijgt.

Het hele pakket noemt ZF DAS, wat staat voor Driver Assistant Systems. Eigenlijk precies zoals je nu in de automotive wereld tegenkomt, waar elektronische hulpsystemen steeds meer worden geïntegreerd in bestaande voertuigen. Ook binnen de transportbranche is dat het geval. Op landbouwgebied zegt ZF zelf uniek te zijn. Dat is niet helemaal zo. John Deere doet in Noord Amerika al jaren onderzoek naar autonoom werkende trekkers, samen met machinefabrikant Kinze. Recent liet een van de ontwikkelaars weten dat het systeem op een laag pitje staat omdat Deere wacht op duidelijke wetgeving. Zo laaide de discussie ook op nadat een zelfrijdende Tesla iemand doodreed. Overigens heeft ZF hetzelfde concept ook voor de transportsector in een 'Innovation Truck' verpakt.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappelmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktupdate Aardappelen.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
1 reactie
kris 25 Juli 2016
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/tech/artikel/10870800/ZF-wil-veiligste-trekker-ooit-gaan-bouwen]ZF wil veiligste trekker ooit gaan bouwen[/url]
moet nog wel meer aan gedokterd worden
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden