CNH Industrial, onderdeel van de Fiat Group waar ook New Holland en Case IH onder vallen, maakt vandaag – 31 oktober – bekend Kongskilde Industries over te nemen. Daarmee komt een einde aan veel speculeren. Dat vooral New Holland zoekende was naar een machinefabrikant werd niet onder stoelen of banken gestoken.
CNH neemt alle onderdelen over van de huidige Deense eigenaar, DLG. Niet te verwarren met de Duitse DLG. Kongskilde Industries omvat naast de bekende Scandinavische naam ook de merken Överum en JF (Stoll). Het bedrijf heeft twee fabrieken in Zweden en Polen.
De overname moet nog goedgekeurd worden door de mededingingsautoriteiten. De productgroepen voor grondbewerking, zaaitechniek en hooibouw worden door CNH ondergebracht bij New Holland, die hierdoor fors uitbreidt in haar productportfolio. Vooral in Noord Amerika is heeft het bedrijf, net als Case IH, al een complete lijn werktuigen.
Richard Tobin, CEO van CNH Industrial, zegt zeer trotst te zijn op de toevoeging van Kongskilde en de daarbij behorende merken binnen de Italiaanse groep. Daarmee wil het wereldwijd haar grip op de markt verstevigen en verder uitbouwen. Hoeveel geld gemoeid is met de overname is niet bekend gemaakt.
Het is geen geheim dat New Holland op zoek was naar een kandidaat om haar productportfolio uit te breiden. In 2012 deed CNH al een bod op eveneens een Scandinavische fabrikant; Kverneland. Uiteindelijk ging Kubota daarmee aan de haal. Ook het in moeilijkheden verkerende Maschio-Gaspardo werd genoemd als kandidaat voor de expansiedrift van CNH. Een logische zet binnen de Italiaanse markt. Het Deense DLG had Kongskilde Industries al langer in de etalage staan.
In maart maakte financieel directeur Kim Balle nog bekend weer toekomst te zien in het bedrijf, nadat het flink investeerde in de zogenaamde ‘corporate identity’ en een herstructurering. De afgelopen twee jaren waren financieel gezien niet positief voor het bedrijf.
Waarom kiest CNH Industrial – in de identiteit van New Holland – voor uitbreiding binnen de werktuigensector? De kern draait uiteraard om meer inkomsten. De trekkermarkt, zeker binnen het Europese continent, is krimpende. Dat neemt de komende decennia alleen maar toe. Wil je als trekkerbouwer groeien dan moet dat a) door marktaandeel van andere af te snoepen (strategie Kubota) of b) door in nieuwe productgroepen te investeren. De full liner strategie heerst bij alle grote machinefabrikanten. Op het eigen continent is John Deere er ster in en ook CNH en Agco hebben daar de zaken goed voor elkaar. In Europa is daar voor alle fabrikanten nauwelijks sprake van. Kubota is de eerste die het serieus gaat proberen, al zetten John Deere en Agco ook steeds meer proefballonnetjes uit.
Wat betekent de overname voor Nederlandse Kongskilde gebruikers? In augustus begon het bedrijf al te schaven aan haar Nederlandse dealernetwerk, in navolging van de nieuwe one-brand strategie. Zo gaf het aan op zoek te zijn naar nieuwe dealers en eiste het van dealers dat zij louter Kongskilde gingen voeren. Hoe dat nu uitpakt, na de overname, is dus even afwachten. Datzelfde geldt voor de Nederlandse New Holland dealers. Moeten zij nu straks Kongskilde gaan voeren? Er zijn reeds enkele dealerbedrijven in ons land, onder andere ZHE in Maasdam en West-Brabant, en Van Engelen in Swifterbant en Nunspeet, die zowel New Holland als Kongskilde vertegenwoordigen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.