Voelt u zich bezwaart met vijf of misschien wel tien trekkers in de schuur op dit moment? Is dat misschien een beetje teveel van het goede maar, toch-wel-erg-makkelijk? Er is een kans dat binnen afzienbare tijd geen tien maar wel honderd trekkers in uw schuur staan. Geen miniaturen, al komt wel in de buurt.
Fendt mag dan wel een 500 pk groot monster hebben geïntroduceerd om snel grote oppervlaktes te bewerken, als we de toekomstplannen van de Beierse trekkerbouwer mogen geloven dan gaat het slechts om een tijdelijke en ouderwetse oplossing. Fendt zien namelijk meer in een zwerm van kleine robots die je land bewerken en gewassen oogsten. Dat idee neemt het zeer serieus.
Sinds 2015 houdt Fendt zich bezig met het MARS project. Dat staat voor Mobile Agricultural Robot Swarms oftewel: Een zwerm agrarische robots. Kleine robottrekkertjes die geen schade doen aan je land en via software in de cloud worden bestuurt. Misschien wel honderd stuks per bedrijf, afhankelijk van de grootte. Eén zo’n robot – ter grote van een forse gazonmaaier – heeft niet veel capaciteit. Maar zet er vijftig op een perceel en die capaciteit ligt ineens heel hoog.
Fendt is van mening dat de robots op grote schaal goedkoop zijn te produceren. Terug naar de gazonmaaier. Die kost ruwweg 2.500 euro. Een Fendt 1050 van 500 pk kost misschien wel 350.000 euro. Daar heb je dus al 140 robottrekkers voor, die gezamenlijk meer capaciteit hebben. Werknemers op het bedrijf zijn dan eerder druk met het monitoren van alle voertuigen dan dat ze zelf een machine besturen.
Fendt borduurt met het MARS project voort op het Guide Connect systeem, dat in 2011 werd gelanceerd. Hierbij kopieert een tweede identieke combinatie de bewegingen van de eerste. Interesse was er wel, een succes werd het niet. Het systeem is nooit commercieel beschikbaar gemaakt. Maar het idee om meerdere voertuigen samen te laten werken is wel hoe Fendt de toekomst ziet. Zelf noemt het dat haar future farm. Ze kunnen samenwerken maar ook prima individueel. Gaat er één kapot, dan neemt een ander het werk over. Om te beginnen worden tests uitgevoerd met het zaaien van maïs.
Een belangrijk punt is het lage eigengewicht van de robot, waardoor bodemverdichting niet langer een issue is. Bovendien kunnen ze rond de klok doorwerken. Er is alleen maar iemand met een tablet nodig om een oogje in het zeil te houden. Door efficiënter te werken en de bodem minder te schaden hoopt het bedrijf de opbrengst per hectare omhoog te kunnen brengen. Een bijkomend voordeel is dat ze volledig elektrisch werken en dus geen schadelijke stoffen uitstoten. Die energie is weer op te wekken op het bedrijf.
Een uit de kluiten gewassen paardentrailer vervoert een zwerm robots van perceel naar perceel. Dat moet je nog wel zelf doen met je pick-up. Bij de trailer komen de robots ook zaaizaad bijvullen en zichzelf opladen wanneer de accu leeg is. Ze communiceren via de cloud en sturen via de satelliet. Een speciaal algoritme, OptiVisor genaamd, opserveert en optimaliseert het werkproces. Handmatig is daar altijd op in te breken.
Volgens Sepp Nuscheler, communicatiespecialist bij Fendt, heeft Agco niet stilgezeten nadat het Guide Connect heeft ontwikkeld. ‘In het vierde kwartaal van dit jaar zullen we meer naar buiten brengen over de resultaten van dit project’, laat hij weten. ‘Dit is één van de richtingen waarvan wij denken dat de agrarische sector naartoe zal gaan. Kleine machines, maar wel veel slimmer en veel meer op één perceel.’
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/tech/artikel/10871257/500-pk-trekker-van-Fendt-helemaal-niet-de-toekomst]500 pk trekker van Fendt helemaal niet de toekomst[/url]