Om aan de laatste Tier 4B emissie eisen te voldoen ondergaat de grootste serie van New Holland, bij de standaard wieltrekkers, een aantal wijzigingen. Ook gebruikt de fabrikant het moment om nóg meer vermogen uit de zescilinder FPT motor te halen. De vernieuwde serie was afgelopen week voor het eerst in Groot-Brittannië te zien. Dit luidde de Europese lancering in.
Als een verassing komt de vernieuwde serie niet. Hij werd in de Verenigde Staten al twee jaar eerder aan het grote publiek geshowd. Ook het Case IH zusje, de Magnum, werd al eerder geïntroduceerd. Op de Britse Lamma show, de ATH van Engeland maar dan ijskoud, volgde de Europese lancering. Uiterlijk is er, afgezien van een enorme uitlaat, niet echt iets veranderd. Ook op de aanstaande Sima zal de trekker waarschijnlijk een van de publiekstrekkers zijn. Grote kans dat we daar ook een nieuwe T7 en T6 aantreffen.
De Tier 4B emissie norm is het eindstation voor trekkerfabrikanten, waar jaren naartoe is gewerkt. Even wordt ze rust gegund want, in 2017 begint het circus opnieuw met de Tier 5 emissie normen. Om aan die nieuwe eisen te voldoen gaat New Holland meer Adblue inspuiten, die de uitlaatgassen reinigen. Zelf noemt het dit Hi-eSCR techniek. SCR staat voor Selective Catalystic Reduction. In de volksmond beter bekend als Adblue, het goedje waaraan de roetdeeltjes zich binden. Het Adblue verbruik stijgt, maar volgens de fabrikant het brandstofverbruik niet. New Holland claimt dat een brandstofbesparing van 10 procent wordt behaald ten opzichte van de oude T8000 serie met Tier 3 motor. Dat krijgt de trekker voor elkaar omdat uitlaatgassen niet gerecirculeerd worden. De motor loopt op zuivere lucht.
Ondanks alle kritiek op het leveren van een vermogensboost houdt New Holland vast aan het concept, wat Engine Power Management (EPM) wordt genoemd. Die levert tot maximaal 71 pk meer vermogen, afhankelijk van de vraag. Dit is het geval wanneer de hydrauliek, aftakas of transportsnelheid daar behoefte aan heeft. Bij zwaar trekwerk is je 435 pk trekker bijvoorbeeld ‘slechts’ 380 pk waard. Het grote voordeel van de boost – voor fabrikanten – is dat lichtere componenten gebruikt kunnen worden. Ze gaan er namelijk niet langer van uit dat de trekker altijd op vol vermogen werkt. In de praktijk levert de vermogensclaim echter scheve gezichten op. Wie denkt met zijn 435 pk te kunnen gaan ploegen beschikt ineens over 55 minder paardenkrachten. Een slecht voorgelichte klant kan mogelijk de mist in gaan.
Tegelijk met de nieuwe serie verhoogt New Holland het vermogen van alle modellen in de T8-serie, die vijf modellen telt. Dat betekent ook een nieuwe typeaanduiding. Het kleinste model draagt het type T8.320. De laatste drie cijfers slaan op het maximale vermogen met boost. Nieuw topmodel is de T8.435. (Ook leverbaar als Case Magnum 380 CVX). De vraag is of de Nederlandse markt ook zo’n zware trekker nodig heeft. Blijkbaar wel want, van het vorige model; de T8.420 en eerdere T8.390 zijn ook meerdere exemplaren verkocht.
Naast het motorische gedeelte wordt de cabine aangepakt. De nieuwe Intelliview IV terminal is standaard. De bedieningshendel krijgt een update, die al eerder op de T7 werd doorgevoerd en er zijn twee nieuwe verlichtingspakketten met LED-lampen. Ook aan de buitenkant zijn er een paar kleine wijzigingen. Dankzij nieuwe traptreden en beugels aan de rechterzijde kun je beter bij het raam. De gereedschapskist en servicepunten zijn verplaatst naar een beter toegankelijke plaats en zowel de luchtinlaat als filter zijn naar links verschoven. Hierdoor wordt gemakkelijker schone lucht aangevoerd, wat de service interval ten goede komt.
De T8 Tier 4B (Tier 4 Final) serie:
Model Nominaal vermogen PK Maximaal vermogen PK Koppel Nm
T8.320 250 320 1407
T8.350 280 351 1558
T8.380 311 382 1708
T8.410 340 409 1800
T8.435 380 435 1850
De vernieuwde T8-serie, die voldoet aan de Tier 4B emissie eisen, herken je van buiten aan de nieuwe typeaanduiding en een enorme uitlaat. De luchtinlaat is naar links verplaatst.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.