Dat het variabel toedienen van gewasbeschermingsmiddelen grote voordelen heeft is bekend. Toch willen ruim twintig bedrijven hier verder hun vinger achter krijgen. Daarom is dit jaar gestart met het project IJKakker, op vernieuwingsbedrijf Op den Es in Drenthe. Uit de eerste resultaten van dit project blijkt dat bij de loofdoding tot 25 procent in middel kan worden bespaard. Daarnaast worden ook andere technieken uitgetest in de praktijk.
20 verschillende bedrijven staan achter het initiatief IJKakker. Dit zijn onder andere de WUR, DLV Plant en LTO Noord. Laatstgenoemde is projectleider. Samen willen ze zoveel mogelijk gegevens verzamelen wat betreft precisielandbouw. Het doel is om een databank met meetgegevens over bodem- en gewasgegevens te verzamelen. Die zijn afkomstig van klei-, dal- en zandgrond. Deze metingen worden in Noordoost-Nederland uitgevoerd. Daarnaast evalueert het project zeven diensten voor de precisielandbouw.
Tijdens de opendag van Op den Es is een demonstratie uitgevoerd met het variabel toedienen van loofdodingsmiddel in aardappelen. De trekker is hiervoor uitgerust met een Yara N-sensor. Deze meet hoe groen het gewas staat en geeft dat direct door aan de veldspuit. In dit geval een CHD. Wageningen UR ontwikkelde hier een speciale rekenmodule voor. Zo kan tot een kwart aan middel worden bespaard, bovenop een lage standaard dosering. Die techniek is niet nieuw. Hardi-importeur Homburg ontwikkelde in 2007 al een dergelijk systeem, en kreeg hier in 2009 een prijs voor uitgereikt.
WUR publiceert in de nabije toekomst meer resultaten afkomstig van IJKakker. Het gaat dan om onderzoeken over beregening, bodemmetingen, plaatsspecifieke toediening en ziektedetectie. Uiteindelijk hopen de deelnemers de relatie tussen bodemeigenschappen en gewasopbrenst aan elkaar te kunnen koppelen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.