Winst daalt met 9 procent

CNH ziet vraag machines wereldwijd afnemen

4 Februari 2015 - Redactie Boerenbusiness

De grootste agrarische full liner ter wereld, CNH Industrial, zag over heel 2014 zijn winst binnen de agrarische sector met 9,3 procent afnemen. Vooral de verkoop van oogstmachines zakte wereldwijd flink in. De gehele CNH Group behaalde een omzet van 32,6 miljard dollar. 1,2 miljard minder dan in 2013.

Het gehele CNH concern behaalde over 2014 een winst van 32,6 miljard dollar. Omgerekend 30,25 miljard euro. Een jaar eerder lag dit op 33,8 miljard dollar. De nettowinst van deze Fiat Group dochter komt uit op 708 miljoen dollar. Het voor ons interessante agrarische deel van CNH Industrial behaalde een omzet van 1,77 miljard dollar, ten opzichte van 2 miljard dollar in 2013. De nettowinst komt uit op 15,2 miljoen dollar. Een daling van 9,3 procent ten opzichte van 2013.

CNH verkocht over heel 2014, met hun merken New Holland, Case IH en Steyr, 7 procent minder tractoren en 18 procent minder oogstmachines. Bij trekkers is het vooral de klasse 140 pk en meer die moet inleveren. De verkopen kelderde met een kwart. Dat is opmerkelijk, want in Europa is die pk klasse juist flink aan het stijgen.

CNH is echter wel tevreden over hun marktaandeel wereldwijd wat trekkers betreft. Die bij oogstmachines, en dan met name combines, valt tegen. Dit is te wijten aan de Tier 4 emissie normen die de verkoopprijs van maaidorsers in Noord-Amerika en het gebied Azië-Pacific negatief hebben beïnvloedt. Omdat dit jaar de emissie eisen voor trekkers veranderen kan het financiële resultaat hier wederom onder lijden.

Noord-Amerika blijft de grootste afzetmarkt van CNH. 45 procent van alle landbouwmachines eindigen in Canada of de Verenigde Staten. Europa, het Midden-Oosten en Afrika zijn goed voor 31 procent. Latijns Amerika volgt met 13 procent en Azië-Pacific komt daarna met 11 procent.

CNH gaat proberen de winstgevendheid van hun agrarische divisie dit jaar te verhogen. Daarvoor wordt de onderneming in een zogenaamd efficiency programma opgenomen, die de winstgevendheid moet verbeteren. Zo loopt de verkoop van oogstmachines voor katoen en druiven erg slecht. Daar is een flinke impuls nodig.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden