De nieuwe kniktrekker op rupsen is het speerpunt van John Deere's nieuws. Maar, op 25 augustus presenteerde de fabrikant in Amerika nog veel meer nieuws. Zo krijgen de grote rotormaaidorsers een update voor 2016. Een kleiner nieuwtje - maar wel significant - is de Harvest Mobile app. Deze draait op een iPad in je cabine. Je gebruikt hem om de combine beter af te stellen.
John Deere lanceerde vorig jaar al een app die zich richtte op combines. Echter, die werkte vooral met vooraf vastgestelde gegevens en animaties. Die laten je de machine beter kennen en zien hoe de processen verlopen. De nieuwe Harvest Mobile app geeft live data weer van de maaidorser en hoe de prestaties verbetert kunnen worden.
Het aanbieden van verbeteringen kende Deere al in de standaard terminals op T, W en S combines. Je kiest uit een lijst met vragen, bijvoorbeeld ik heb teveel verlies over mijn schudders, en je krijgt een mogelijke oorzaak. De app gaat een stapje verder en werkt via een gelijk systeem als Cemos van Claas. Die draait echter op een terminal. Het systeem van Deere heet Interactive Combine Adjustment.
John Deere kiest voor de iPad van Apple om de data mobiel te maken. Zo kun je de data direct doorsturen naar kantoor, teeltadviseur of dealer. ICA helpt je volgens de fabrikant ook de kwaliteit van het graan te verbeteren, capaciteit te verhogen en verliezen terug te brengen. Hij is al verkrijgbaar in de Apple app store maar pas bruikbaar vanaf 1 september.
Naast de standaard terminal kun je vanaf dit najaar in de John Deere combine cabine ook een iPad hangen met daarop hun Harvest Mobile app. Die geeft tips hoe de machine prestaties kunnen worden verbeterd.
De app laat live gegevens van de maaidorser zien en combineert daarnaast een adviesmodule hoe de machine beter kan worden afgesteld. Dat gebeurt zeer visueel. Het voordeel van een app t.o.v. een terminal.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.