Het aanbod varkensvlees met het Beter Leven Keurmerk zit in Nederlandse supermarkten in de lift, althans bij prijsvechter Aldi. Ook andere supermarkten schrijven groeicijfers, maar het gros retailers ziet juist de het aanbod teruglopen in de maand november.
Dit blijkt uit de VarkensvleesMonitor over november. Aldi kondigde in januari van dit jaar aan dat de supermarkt in 2016 over ging stappen op het Beter Leven keurmerk voor varkensvlees. In de eerste 10 maanden van dit jaar werd deze belofte nog niet terug gezien in de schappen, maar in november is ineens een forse stijging zichtbaar van 27 procent. Lidl is nog altijd koploper op gebied van Beter Leven met een ruim 80 procent Beter Leven vers varkensvlees in het assortiment. Wel schrijft de Duitse supermarktketen een min van 4 procent over november op het gewogen gemiddelde.
Albert Heijn is nummer 2 op de lijst en zag het gewogen gemiddelde met 2 procent oplopen tot 57 procent. De grootste daling is zichtbaar bij Dirk waar het aanbod met 8 procent terugliep tot 38 procent. Hoogvliet is hekkensluiter op de ranglijst en voert slechts 7 procent Beter Leven Vlees. Per saldo is het anbod met Beter Leven vlees niet gestegen in Nederlandse supermarkten. In totaal worden zo’n 2,5 tot 3 miljoen varken in Nederland geproduceerd onder het Beter Leven keurmerk. Medio november was het aanbod met Beter leven te ruim ten opzichte van de vraag.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.