Ondanks de extreem lage prijs voor ruwe olie merken we daar aan de pomp steeds minder van. Dat heeft alles te maken met het aandeel accijns en BTW-belasting. Een lage olieprijs heeft steeds minder invloed op wat wij betalen. Z24 legt de vinger op de zere plek.
In de laatste week van januari dook de prijs voor een vat ruwe olie wederom onder de 30 dollar. Dat was drieënhalfjaar geleden nog driemaal zoveel. We merken er bij het tanken echter steeds minder van. Uiteraard tank je de trekker of auto veel goedkoper vol maar procentueel gezien valt dat vies tegen ten opzichte van de olieprijs.
De afgelopen tien jaar bewogen de brandstofprijzen netjes mee met de olieprijs. Goedkopere olie betekent goedkopere diesel en benzine. Gegevens van het CBS wijzen echter uit dat de drie koersen (olie, benzine en diesel) steeds meer afwijken. Er zit een toenemende mate van lucht in de prijs.
Z24 rekent voor: De prijs voor een liter brandstof is slechts voor een klein gedeelte afhankelijk van de olieprijs. Bij benzine is dat 20 procent. Voor diesel 23 procent. De prijsvorming bestaat uit vier componenten: Productiekosten, marge, accijns en btw. De prijs aan de pomp wordt gevormd door de btw en accijns.
Het btw-bedrag daalt licht mee wanneer de olieprijs afneemt. Het percentage – 21 procent - wordt namelijk over de kale brandstofprijs berekend. Daalt de olieprijs voldoende, dan gaat het btw-bedrag mee. Als agrarisch ondernemer heb je daar natuurlijk weinig mee te maken. Voor accijns is dat een ander verhaal. Dit is een vast bedrag op elke liter en het is nog nooit gedaald. De politiek gebruikt het middel graag om gaten in de begroting op te vullen. Een leuke bijkomstigheid – voor de overheid – is dat ook de btw-opbrengst toeneemt wanneer de accijns wordt verhoogt. Op diesel betaal je momenteel 48,5 cent accijns. Meer dan de helft dus.
De toenemende belasting op brandstof heeft als gevolg dat de olieprijs een steeds kleinere rol speelt op prijsvorming van de brandstof. Daarnaast zijn er andere factoren van invloed. Bijvoorbeeld het aanbod van diesel ten opzichte van benzine. Gaat het goed met de economie, dan zorgt dat voor meer transport en dus hogere dieselprijzen.
Meer op Z24:
Een eigen auto is in Nederland veel duurder dan in de rest van Europa.
61 procent van de bedrijven is op Facebook of LinkedIn te vinden.
Einde VAR-verklaring ZZP'ers tekent zich af.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl//artikel/10867965/Brandstofaccijns-doet-lage-olieprijs-teniet]Brandstofaccijns doet lage olieprijs teniet[/url]
Ik zit op dit moment op €75,80 grensstreek.
Als je kijkt dat er ongeveer €45ct accijns op zit kan hij momenteel niet veel lager.
Als ik naar Belgie ga en 5000L koop ben ik €38,90 kwijt