De Tiense Suikerraffinaderij in België kondigt aan dat de bietenprijs vanaf 2017 gaat variëren al naar gelang de verkoopprijs van suiker. De basisprijs zal enkel naar boven herzien kunnen worden met een supplement. Hierover gaat het concern nog met de vertegenwoordigers van de telers in bespreking, zo staat in een persbericht.
Met het verdwijnen van de suikerquota in september 2017 en daarmee het wegvallen van de gegarandeerde minimumprijs voor de suikerbieten, moeten de Europese suikerfabrikanten hun aankoopcontracten voor bieten herzien. Ook Tiense Suiker neemt de aankoopvoorwaarden met de bietentelers onder de loep. De komende weken stelt de raffinaderij haar nieuwe contract voor aan de planters, maar dat leidde afgelopen week tot enige commotie.
Vrijdag meldt Tiense Suiker in een persbericht welke aanpassingen er na 2017 nodig zijn wanneer er een vrije, geliberaliseerde markt ontstaat die rechtstreeks moet concurreren met de wereldmarkt. Woordvoerder Isabelle Roelandts stelt voorop dat het nieuwe contract , net als in het verleden, moet bijdragen aan een duurzame toekomst voor zowel de suikerfabriek als de boeren.
Wat betreft de hoeveelheid suikerbieten stelt de Tiense Suikerraffinaderij een basiscontract voor dat hoger is dan het actuele contract. Daarnaast is er een mogelijkheid tot een extra, flexibel contract.
Het plan is dat de basisprijs van de aankoop van suikerbieten zal variëren naar gelang de verkoopprijs van de suiker. Het delen van dergelijke prijsschommelingen van het eindproduct is uniek in de agro-voedingssector, stelt Tiense die met de volgende aanvulling komt: De basisprijs zal enkel naar boven herzien kunnen worden met een supplement en dit na een bespreking met de vertegenwoordigers van de telers in het voorjaar na de bietencampagne.
Het plan is verder dat er meer tonnen suikerbieten per hectare zullen worden aangekocht gezien dit contract de aankoop van volledige suikerbieten voorziet. Dit in tegenstelling tot het verleden waar de suikerbieten op het veld al werden ontkopt en vervolgens nogmaals bij de ontvangst in de fabriek. Deze opbrengstverhoging heeft tot gevolg dat de omzet per hectare met de nieuwe contractvoorwaarden redelijk vergelijkbaar is met deze onder het oude quotumsysteem.
Teneinde competitief te blijven, wil de Tiense Suikerraffinaderij de suikerbieten in een campagne van 130 dagen verwerken. Hierdoor kan de gezaaide oppervlakte met ongeveer 15 procent omhoog.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.