Het internet staat er vol mee. Agri-tech is hot en de mogelijkheden eindeloos. Robots die onkruid detecteren en bestrijden en volledig autonome trekkers die over het land rijden. Het is allang geen toekomstmuziek meer. Big data, robots, wearables, sensoren, satellieten, Internet of Things en Augmented Reality nemen taken uit handen van de boer en maken het runnen van een boerenbedrijf efficiënter. Technisch kan het allemaal, maar hoe profiteert de markt van deze mogelijkheden?
Nederland heeft een leidende positie in de agro & food-machinebouw. Ook op het gebied van agrarische technologie zijn Nederlandse agrarische ondernemers niet bang om digitale innovaties te omarmen. Zo vertelde veehouder Michiel Kroes aan RTL Z dat er inmiddels een drone over zijn land in Friesland vliegt. ‘De drone is voorzien van een speciale camera die het perceel fotografeert. Deze foto’s worden vervolgens verwerkt tot gewaskaarten, waardoor we de hoeveelheid mest nauwkeurig kunnen bepalen. Dit leidt tot een verhoging van de kwaliteit van het voer voor het melkvee en resulteert in een hogere melkproductie en daarmee dus een beter rendement’, legt Kroes uit.
Maar het blijft niet enkel bij het inzetten van de technologie. Nederlandse ondernemers zijn ook actief in de ontwikkeling ervan. Kijk maar naar de sensor Aquatag, gebouwd door een Rotterdams bedrijf Sensortag Solutions. De sensor bepaalt nauwkeuring het vochtgehalte waarmee tuinders water kunnen besparen. De Wageningen Universiteit ontwikkelde met de Aquatag vervolgens een op maat gemaakte bewateringsstrategie. Er werd een pilot gedraaid met Turkse telers van onder andere paprika en komkommer, waarbij zij bewateringsadvies op maat kregen. Het resultaat? Een waterbesparing van 40 procent.
Natuurlijk is Nederland niet het enige land dat enthousiast is over deze nieuwe mogelijkheden. Als we over de landsgrenzen kijken dan stuitten we op boerenbedrijven die de digitalisering volledig ademen. Neem bijvoorbeeld Japan, waar een indoor robotboerderij op poten is gezet en robots volledig autonoom sla verbouwen. Op dit moment worden er per dag 30.000 kroppen sla geproduceerd en het streven is ombinnen vijf jaar een half miljoen kroppen per dag te produceren. De boer komt alleen in actie om het zaadje te planten, daarna nemen robots en sensoren het hele proces over. Zij monitoren en behandelen de plantjes vooroptimale groei. De voordelen? De sla groeit sneller en beter en er is 30 procent minder energie nodig. Reken maar uit die winst.
Naast robots en drones, krijgt ook big data steeds meer voet in de sector. We praten al lang over zelfrijdende auto’s, maar bevinden ons nog in de testfase. Totdat we een kijkje nemen bij de Amerikaanse boer Brian Marshall. Hij geeft Business Insider een kijkje in de cabine van hun trekkers en daarmee een blik in de toekomst van landbouw. Big data neemt de Amerikaanse boerderij namelijk volledig over. Trekkers rijden zichzelf tot op de centimeter nauwkeurig over het land met behulp van GPS-signalen en een iPad vertelt exact welk stukje land een zaadje heeft gemist. ‘Naast het feit dat we nu heel nauwkeurig kunnen zaaien, zit de echte winst in het realtime verzamelen, ontsluiten en analyseren van data uit duizenden trekkers. Macrotrends komen hiermee aan het licht en hierdoor kunnen we onze primaire bedrijfsprocessen constant verbeteren.’
De voordelen van high tech zijn duidelijk niet op één hand te tellen. De techniek is voor handen en met de komst van deze innovaties veranderen langzaam maar zeker de werkzaamheden op de boerderij. Maar om het echt tot een succes te maken, is inzicht in data nodig. leveranciers spelen hier een sleutelrol in. Zij hebben immers het geld, de middelen en een schat aan informatie over de boer, verkregen uit het contact met de hem over zijn bedrijfsvoering. Met deze inzichten zijn zij in staat de adviesrol te pakken en bij te dragen aan het verbeteren van de totale bedrijfsvoering. Aan hen de taak goed na te denken over de hervorming van de klantrelatie en hoe zij op basis van technologie proactief, relevant en persoonlijk blijven voor de klant.
Het moge duidelijk zijn dat de agrarische sector zich ontpopt tot een echte hightech sector. We kijken allang niet meer op van drones die over het weiland vliegen en sensoren die de boer door middel van een SMS-alert een uur van te voren waarschuwen dat een kalf geboren wordt. Deze en een legio andere voorbeelden van agri-tech gaan het boerenbedrijf in de toekomst optimaliseren en maken het werk beter, efficiënter, goedkoper en eenvoudiger. Het zal niet lang meer duren of de boer kan uitslapen, terwijl de techniek het werk doet op het land.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/columns/column/10871473/Het-duurt-niet-lang-meer-tot-boer-kan-uitslapen-]Het duurt niet lang meer tot boer kan uitslapen[/url]