Gebruiker

Dit is een reactie op dit artikel:
Diesel tanken is voor grensboeren nog leuker

hoe kun je nu stellen 'dieselprijzen zijn inmiddels op een zeer laag niveau 'afgelopen week €0,905 ex bij 5000ltr. vind ik echt niet laag .heb me afgelopen periode arm beregend voor de conserven met de bodemprijzen gelukkig ook nog wel aardappelen vrij . maar zo n berichten getuigd toch wel van onkunde.

Gebruiker
faire trade

Rush op goedkope stookolie


Nu de stookolieprijs z'n laagste peil in zes jaar bereikt heeft, worden de leveranciers overrompeld door klanten die hun tank willen laten volgooien. Bij Comfort Energy, dat over het hele land levert, is de vraag zelfs 50% groter dan normaal


. "We zien al een stijging sinds vorige maand en ze geldt voor alle regio's, van de kust tot de Ardennen", zegt woordvoerder Gauthier Van Assche.

Waar de officiële prijs op 1 juli nog 63 cent per liter mazout bedroeg, was deze begin augustus al gezakt tot 57 cent en gisteren zelfs tot 51 cent (bij bestellingen vanaf 2.000 liter). "In vergelijking met de voorbije jaren, toen het tarief lang rond de 80 cent schommelde, krijgen klanten nu voor hetzelfde bedrag ruim de helft méér stookolie."

Gebruiker
dieselengineer

Het is uiteraard erg aantrekkelijk om goedkope(re) stookolie of andere alternatieven te gaan gebruiken.
Hetgeen waar 99% van de gebruikers echter geen rekening mee houdt is dat deze goedkope brandstof schadelijk is (of kan zijn) voor de moderne dieselmotoren. In vrijwel alle gevallen is er bijvoorbeeld sprake van een (te) hoog zwavelgehalte en zijn (bijvoorbeeld) de smerende eigenschappen van deze goedkope brandstoffen van mindere kwaliteit dan de 'gewone' diesel.
Wat houdt dit in?
Je brandstofsysteem (en mogelijk ook de gehele motor!) kan hierdoor ernstige schade oplopen.
Als je hogedrukpomp en injectoren (deze leggen als eerste het loodje!) door deze 'goedkope' diesel moeten worden vervangen, dan kan de rekening voor een dergelijke reparatie oplopen tot zo'n 5 à 7 duizend euro (onderdelen en arbeid), dan is daar de stilstand van de machine (wat ook zomaar 3 dagen  of meer is!) nog niet eens in meegecalculeerd...
Je zit dus zomaar aan een (on)kostenpost van €10.000 of meer!
En dat voor een besparing van 15-25 cent per liter...
Moet je dus minimaal 40.000-50.000 liter probleemvrij verstoken om er voordeel uit te halen.
Hoe goedkoper de diesel, hoe slechter de kwaliteit, dus des te eerder is de boel om zeep.
Ik zeg: Success, doe er je voordeel mee

Gebruiker

Dit is duidelijk verkeerde info. Nederlandse voertuigen mogen NIET met gemerkte gasolie rijden. Ongeacht dit is in het kader van de landbouw.