Normaliter voert Zwitserland weinig spullen uit naar Rusland. Van de totale export van Zwitserland gaat slechts 2 procent naar dat land. Het gaat dan voornamelijk om luxe producten, zoals Zwitserse horloges. Afgelopen maanden is dat veranderd.
Rusland koopt veel levensmiddelen in de landen van de Europese Unie. Sinds Rusland en de EU echter elkaar bestoken met sancties, zijn die handelsstromen opgedroogd. De Russische exporteurs van levensmiddelen mogen sinds augustus dit jaar niets kopen bij hun traditionele leveranciers in de EU-landen. Voor levensmiddelen uit Zwitserland geldt dat echter niet aangezien het Alpenland geen EU-land is.
Al eerder gingen Zwitserse aardappelen richting Rusland en de Russen kijken ook naar de mogelijkheden om varkensvlees uit Zwitserland te halen. Normaliter zijn de EU-landen, en dan met name de landen in het noorden van de EU, grote varkensvleesexporteurs naar Rusland. In september is daar een nieuw levensmiddel bij gekomen, namelijk Zwitserse kaas. Voerde Zwitserland in september vorig jaar 28 ton kaas naar Rusland, in september dit jaar was dat 160 ton, bijna vijf keer meer.
Zwitserse kaasproducenten wrijven in hun handen, maar voor producenten uit de EU-landen is er weinig reden voor zorg. Uiteraard doet het wegvallen van de Russische markt momenteel heel veel pijn, maar zodra de sancties verdwijnen – en dat gaat een keer gebeuren – zullen hun Russische afnemers zich weer bij hen melden.
Dé reden is dat Zwitserland erg duur is voor de Russen. Dat is ook de reden waarom Zwitserland in normale tijden zeer weinig levensmiddelen naar Rusland exporteert. Rusland heeft nu geen andere keuze, maar zal Zwitserse levensmiddelen alleen kopen zolang sancties van kracht zijn. Door de lage en dalende olieprijs is het overigens de vraag hoe lang Rusland die sancties vol kan houden.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.