Overname stimuleert groei

Yellow Chips houdt de snelheid erin

6 Mei 2015 - Redactie Boerenbusiness

Vanuit het niets kwam in 2013 een nieuwe chipsproducent op de Nederlandse markt. Anderhalf jaar later nam het Amerikaanse Diamond Foods een meerderheidsbelang in het Emmeloordse Yellow Chips. Wat maakt het bedrijf zo bijzonder? Is het de biologische grondslag of zit er meer achter? Een ding is zeker; Yellow Chips doet van zich spreken.

Yellow Chips was nog maar net chips aan het bakken of het Amerikaanse voedingsmiddelenbedrijf Diamond Foods nam een meerderheidsbelang in het bedrijf. ‘Het ging inderdaad snel, maar een jaar na de start vroegen we onszelf af waar we stonden. We zagen ongelofelijk veel potentieel en groeimogelijkheden, maar op eigen kracht zo snel groeien was niet houdbaar. Toen stonden we voor de keuze afremmen of de deur open zetten en de snelheid erin houden.’

De deal stelt ons in staat in een hoog tempo door te groeien

Het dochterbedrijf van Diamond Foods, Kettle Chips in Engeland, toonde van meet af aan belangstelling voor de polderactiviteiten, stelt ‘t Lam. ‘Diamond is in de Verenigde Staten groot in onder meer biologische chips activiteiten, maar nog niet in Europa. Wij pasten daar goed in. De deal stelt ons in staat in een hoog tempo door te groeien en zij profileren zich als producent van groentechips in Europa, biologische groentechips wel te verstaan. Terwijl wij volledig autonoom blijven, profiteren we wel van de kennis van Kettle. Het bedrijf is het grootste premium merk in Engeland; daarvan kunnen wij niet alleen leren, maar ook nieuwe afzetkanalen door vinden.’

Voor ’t Lam en mede-eigenaren Maarten Brouwen en Vincent van Gorkom is de snackindustrie niet onbekend. Ze waren mede-aandeelhouder bij snack- en zoutjesfabrikant Bastini, later overgenomen door Intersnack. ‘We wilden graag zelfstandig ondernemen. Weg van de commodity gedreven markten. Ons niet met tenders bezighouden en met cijfers achter de komma. We willen het verhaal achter een product naar voren halen. Daarin is productontwikkeling heel belangrijk.’

Met de overname van het Belgische Lani in 2013 konden de ondernemers starten met een klantenbasis en een infrastructuur. Met de verplaatsing van de productielijnen naar Emmeloord werd Yellow Chips in één klap de grootste biologische chipsfabrikant van Nederland. ‘De keuze viel voornamelijk op Emmeloord vanwege de beschikbaarheid van grondstoffen en de kennis van de teelt. Middenin het aardappel- en groentegebied en bovendien goed bereikbaar.’

Het gaat goed met Yellow Chips. Volgens ’t Lam neemt groentechips een enorme vlucht. ‘Omzet en afzet zijn boven verwachting. Om die groei bij te benen zijn we volop in beweging met telers, partners en de eigen organisatie. Het aantal werknemers groeide van 9 naar 50 en we gingen al snel naar een drieploegendienst om de capaciteit uit te kunnen breiden.’

In januari 2015 sloten ’t Lam en partners een meerjarige overeenkomst af met Q-Potato in Lemmer  voor de exclusieve inkoop en sourcing van de totale aardappel- en groentebehoefte. En in september lanceert de chipsproducent twee of drie nieuwe producten. ‘Passend in de definitie verrassende chips producten. De afgelopen twee jaar vroegen het proces en het merk veel van onze aandacht, maar het is de bedoeling dat we onszelf altijd blijven vernieuwen en ontwikkelen.’

De trend in chipsland is nothing artificial; het product vrijhouden van e-nummers, smaakversterkers en andere toevoegingen. ‘Het product zo puur mogelijk houden. Dat zien we ook in omringende landen. Het moet helder zijn waar een product vandaan komt. Dat wij driekwart van de grondstoffen bij de buurman inkopen verbindt ons. Toch staat het nog niet prominent op de verpakking. ‘We schreeuwen het nog niet hard genoeg van de daken. Uiteindelijk gaat het erom dat het lekkere chips is en niet dat het uitsluitend functioneel wordt.’

Het assortiment van Yellow Chips voldoet aan het predicaat vegetarisch en veganistisch en is volledig allergenenvrij. ‘Consumenten zijn meer bezig met hun eten. Met biologisch, het vermijden van allergenen, smaakversterkers en zout. Kortweg; clean labeling. Onze producten bevatten pure ingrediënten, zijn biologisch en komen in hoge mate uit de directe omgeving. De animo ervoor is enorm. Driekwart wordt geëxporteerd naar Duitsland, Scandinavië, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië. In Nederland liggen we in de biologische speciaalzaak zoals een Ekoplaza, Natuurwinkel en bij retailers als Albert Heijn.

Wij kopen voor een belangrijk deel onze grondstoffen lokaal in, maar één inkoopgebied, maakt ook kwetsbaar

Ook telers zien de potentie van biologisch, want het aantal bio-telers groeit.  Een goede zaak, meent de directeur. ‘Aangezien wij voor een belangrijk deel onze grondstoffen lokaal inkopen, zijn wij blij met de toename. Maar één inkoopgebied, maakt ook kwetsbaar. Temeer vanwege het gevaar van ziektedruk in biologische aardappelen. Om het risico te spreiden is het beter over meerdere teeltgebieden te beschikken. Maar de populatie mag wat groter; dan kunnen we gemakkelijker aan onze specifieke kwaliteitseisen voldoen.’ De chipsmaker zag het afgelopen jaar aan het einde van het seizoen krapte op de markt van biologische peen en bieten, maar kan ook nog nieuwe aardappeltelers gebruiken. ‘Wij zoeken nog telers die willen meewerken aan de ontwikkeling van voor ons geschikte aardappelen die qua maatsortering en droge stofgehalte voldoen.’

Een groot deel van die grondstofvoorziening gaat bij Yellow Chips op contract. Daarnaast worden sommige productgroepen speciaal voor hen geteeld. ‘Daarvan nemen we soms ook het oogstrisico over. Telers zijn volgens mij tevreden met ons als afnemer, want met vrijwel alle telers waarmee we twee jaar geleden begonnen, werken we nu nog.’

‘t Lam ziet de toekomst positief in. ‘Van het soort consumenten dat lekkere producten wil kopen met een groter bewustzijn komen er steeds meer. Groene consumenten die willen weten wat er wel en niet in levensmiddelen zit. Niets zit een verdere marktgroei nog in de weg, want in april is er een nieuwe productielijn bij gekomen.’

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Nieuws Aardappelen

Chipsfabriek PepsiCo start in moeilijke tijden in Polen

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden