De verkoopcijfers van de frituursector blijken veel hoger te liggen, dan jarenlang werd gedacht. De totale omzet ligt minimaal op €1,2 miljard. Vakvereniging ProFri wist deze cijfers, in samenwerking het CBS, boven tafel te krijgen.
De vereniging voor Professionele Frituurders (ProFri) concludeert na onderzoek dat de Nederlandse frituurbranche veel groter is, dan de laatste 10 jaar door meerdere onderzoeksbureaus werd getaxeerd. Er zijn niet 4800 professionele frituurbedrijven, maar circa 5650.
De gezamenlijke omzet van deze frituurbedrijven komt minimaal uit op €1,2 miljard. Eerder werd uitgegaan van jaaromzetten tussen de €600 en €900 miljoen.
Groei niet rooskleurig
De omzet van ProFri-leden is ondanks de crisis, die er in de horeca flink inhakte en met enige vertraging ook in de cafetaria’s, sinds 2010 met bijna 20% gegroeid.
Toch vindt directeur Frans van Rooij, van ProFri, die groei onvoldoende. "Over de gehele periode is dat nog geen 3% per jaar. Aangezien de prijsstijgingen niet zijn verrekend, ligt de werkelijke groei nog lager. Nee, dat vind ik niet rooskleurig", zo zegt hij in het blad Frituurwereld.
Zorgen over negatief imago
Een andere zorg is de afname van het aantal bezoekers. Vele consumenten keren zich af van de frituurbranche, vanwege het vermeend negatieve imago. "Wij hebben de beeldvorming tegen, maar we doen er als verenging alles aan om dat te veranderen. Het feit dat we steeds benadrukken dat frites, kroketten en andere gefrituurde lekkernijen niets met vet en ongezond voedsel te maken hebben, mag dan feitelijk juist zijn, de publieke opinie zal dit niet snel accepteren."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.