Shutterstock

Inside Aardappelen

Fastfoodketens immuun voor dieetadviezen

28 Januari 2019 - Niels van der Boom - 3 reacties

Ondanks een gebezigde trend naar gezonder eten en wellicht minder vlees trekken de bestaande en nieuwe fastfoodketens zich hier weinig van aan. In Nederland, maar ook elders ter wereld, stijgt het aantal fastfoodketens flink.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Adviesbureau Van Spronsen & Partners publiceerde maandag 28 januari een rapport over de fastfoodsector. Nederland telde in 2018 in totaal 422 fastfoodrestaurants, een stijging van 17% ten opzichte van 5 jaar eerder. Europabreed scoort ons land daarmee in de middenmoot (dekking per aantal inwoners).

Nederland scoort gemiddeld
Oostenrijk en Frankrijk zijn in Europa de landen met het grootste aanbod. Daarbij gaat het overigens om McDonald's, want bij Burger King zijn dat Spanje en Zweden en KFC doet het vooral in het Verenigd Koninkrijk (VK) goed. Over de gehele linie scoort Nederland gemiddeld.

In 5 jaar tijd bouwden bestaande en nieuwe restaurantketens 60 nieuwe vestigingen in ons land. Vooral grote steden en plekken met veel verkeer zijn populair. In ieder geval gaat het om locaties waar veel jonge mensen komen: zij zijn de doelgroep. Om die reden tellen Zeeland en Drenthe fors minder fastfoodrestaurants.

McDonald's onbetwist nummer 1
Naast frites en burgers vallen onder fastfoodrestaurants ook horeca als lunchrooms, ijssalons en grillrooms. McDonald's blijft de grootste keten in Nederland. Het Amerikaanse concern heeft 4 keer zoveel vestigingen als de nummers 2 en 3. Nieuwe hippe concepten voor burgers en andere producten nemen een klein deel van de markt voor hun rekening. Burger King heeft de grootste groeistrategie. Het tracht 10 nieuwe vestigingen per jaar te openen in Nederland.

Nieuwe technologie speelt tevens een rol in het verhogen van het aantal orders. Door klanten zelf te laten bestellen is het McDonald's gelukt om het orderbedrag met gemiddeld 10% te laten stijgen. De eerste ketens, waaronder de bovenstaande, experimenteren nu met een bezorgservice. Daardoor wordt een nog hogere omzet verwacht.

Europese fritesbehoefte
Ten opzichte van andere bestemmingen groeit de Europese fritesmarkt wellicht niet zo hard in procenten. Echter, kijk je naar de absolute tonnen dan is de Europese Unie het allerbelangrijkste voor aardappelverwerkers. Ook Bas Alblas, CEO van Lamb Weston, haalde dat recent aan. Daarbij zijn de afzetcijfers dit seizoen zeer hoog.

De meest recente cijfers (oktober 2018) tonen dat de 5 grootste Europese fritesproducenten ruim 7% meer frites hebben geëxporteerd, ten opzichte van 1 jaar eerder. Ook het prijsniveau neemt toe, wat te maken heeft met de stijgende aardappelprijzen. Naar verwachting vlakt de export in de laatste 2 maanden van het jaar wel af. De verwerkingscijfers hebben dit reeds aangetoond.

Van de ruim 5 miljoen ton die de EU-5 in 12 maanden tijd exporteerde, blijft 75% binnen de Europese Unie. De totale afzet nam 8% toe. Ook de totale exportwaarde steeg. Belgische fritesproducenten blijven de Nederlandse verwerkers aftroeven met hun exportvolume.

Verenigd Koninkrijk
Wanneer we kijken naar oktober, dan lag de export ruim 5% hoger en de uitvoer naar andere landen bijna 10%. Over het hele jaar gezien stijgt de afname zelfs met 20%. Het VK is de grootste Europese afnemer. De brexit heeft dus grote impact op de fritesbehoefte van het land, waarin het bij lange na niet zelfvoorzienend is. De vraag is wat een tariefverhoging met de exportcijfers gaat doen.

Buiten de Europese Unie is Saudi-Arabië momenteel de grootste afnemer van Europese frites. China en Mexico noteren de grootste procentuele stijgingen.

Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden