frantic00 / Shutterstock.com

Inside Aardappelen

Wat hebben cola en frites met elkaar gemeen?

23 Oktober 2020

Behalve dat het vaak hand in hand wordt geconsumeerd, lijken Coca-Cola en frites meer raakvlakken te hebben. En dat allemaal 'dankzij' de coronacrisis.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Door de coronacrisis liggen veel markten er anders bij. Wie dacht dat de afzet van frites nooit meer op problemen zou stuiten en alleen maar jaarlijks zou groeien, weet sinds maart van dit jaar dat dergelijke markten niet bestaan. Vroeg of laat komt er een keer tegenslag, ongeacht om welke markt het gaat.

Coca-Cola lijdt onder lockdown
Door de lockdowns en het sluiten van de horeca, daalde de afzet van cola. Terugkijkend op de afzet in het derde kwartaal van dit jaar, kan worden geconcludeerd dat de afzet weliswaar is getroffen, maar minder hard dan eerst gedacht.

Het niet doorgaan van festivals en sportevenementen als de Formule 1 en de Tour de France hebben voor minder afzet van cola gezorgd, maar dat werd deels goedgemaakt door mensen die de vakantie in eigen land hebben doorgebracht. In het tweede kwartaal realiseerde Coca-Cola een omzetdaling van 28%. In het derde kwartaal bedroeg dit 'slechts' 9% en die verbeterde afzet wordt vooral toegeschreven aan het laten vieren van de coronamaatregelen. Hotels, restaurants en cafés zijn gedrieën verantwoordelijk voor ongeveer de helft van de omzet van Coca-Cola.

Vergelijkbare fritesmarkt
Opmerkelijk is dat de afzet van frites een vergelijkbaar patroon laat zien. Ook daar werd de verkoop in het hart getroffen toen de eerste coronamaatregelen werden afgekondigd. Toen duidelijk werd dat het buiten de deur consumeren de komende maanden niet meer aan de orde was, bleek de consument de frituurpan te bezitten. Dit gaf via de retail een boost aan de afzet van diepgevroren frites. Verruiming van restricties die de horeca opgelegd had gekregen, zorgden voor verder herstel van de afzet van frites.

Nu er in veel Europese landen sprake is van het opnieuw oplaaien van het coronavirus, door sommigen omschreven als een tsunami, worden er door regeringen nieuwe, strengere maatregelen ingevoerd die de bewegingen van burgers verder aan banden leggen. Dit zal ongetwijfeld gevolgen hebben voor de afzet van frites en vermoedelijk ook van Coca-Cola. Niet voor niets heeft Coca-Cola aangegeven te gaan snijden in de kosten, om uiteindelijk de financiële gevolgen van de omzetdaling te beperken.

Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden