Jungheinrich

Aangeboden door Jungheinrich

Aardappelhandel kiest voor unieke oplossing

1 December 2021

Hoe krijg je zonder breukschade 30 ton zoete aardappelen vanaf één zijde in de vrachtwagen? En dat bij elke weersomstandigheid en met een werkbaar proces. Met de aanschaf van een krachtigere gebruikte Jungheinrich elektrische heftruck en een bijzondere kistenkantelaar vond John Groeneweg van Aardappelhandel E. Groeneweg & Zn. het antwoord op een lastig probleem. De ondernemer uit Oudewater vertelt.

De zoete aardappel is een kwetsbaar product en moet je met zorg behandelen

John Groeneweg, eigenaar

"Onze hoofdactiviteit is al jaren het ompakken van aardappelen in kleinverpakkingen naar de wens van de klant. Sinds begin 2021 kwam daar een activiteit bij: de op- en overslag van zoete aardappelen voor de friet- en salade-industrie. De aardappelen komen in grote kartonnen boxen bij ons binnen, wij slaan ze een tijdje op en laden ze over in vrachtwagens als de klant ze nodig heeft. Je zou denken dat dit het makkelijkste kan via bunkeropslag en met een transportband, maar die vlieger gaat voor dit product niet op. Zoete aardappelen zijn relatief kwetsbaar en breken snel. Je wilt ze dus zo min mogelijk bewegen en laten stoten. Het werken met een bunker betekent een extra stootmoment erbij. Bovendien is de kans op rotting groter. Kortom: op zulke aardappelen zit de klant niet te wachten."

Voorover kantelen
Om aardappelen voorzichtig in de vrachtwagen laten kantelen zijn diverse roterende kantelaars op de markt. Groeneweg: "Je staat hiermee parallel aan de vrachtwagen en je kiept de box naar links of rechts in de wagen. Echter, dit proces werkt niet bij een zoete aardappel. Door zijn vorm wil hij amper rollen, dus moet je van twee kanten de wagen beladen om hem goed af te kunnen vullen. De ruimte om aan twee kanten te werken hebben we niet en ook wilden we de vrachtwagen niet verplaatsen, die moet gewoon veilig op zijn plek blijven staan. De oplossing voor het kantelprobleem hebben we gevonden bij Vegniek. Hun kantelaar werkt voorover en brengt daarbij de box zo'n anderhalve meter van de mast af. Zo kunnen we vanaf één zijde de hele wagen netjes vlak laden."

Juiste heftruck
"Het tweede probleem was het vinden van een geschikte heftruck. We hebben een 3 tons elektrische Jungheinrich heftruck met een 4,70 meter-mast. Deze heft net niet hoog genoeg en de hefcapaciteit is te laag om dat veilig en vlot te kunnen doen. Een box zoete aardappelen weegt 600 kilo en de klem 900 kilo zodat je op een totaalgewicht van 1,5 ton komt. Per wagen laden we 30 ton, dus vijftig boxen. We zochten daarom een gebruikte elektrische 3,5- of 4-tonner met 5 meter-mast, voorzien van een vierde hydraulische functie en een volledige cabine. Liefst van Jungheinrich omdat het product goed is en de monteurs top zijn. Gelukkig hadden ze een heftruck die uit een leasecontract kwam: amper drie jaar oud en met slechts 700 uur op de teller. En die werkt prima met de klem en de boxen."

Door de nieuwe werkwijze met heftruck en kistenkantelaar is de uitval door breuk slechts 1%

John Groeneweg, eigenaar

Lage uitval
"Met de 3-tonner rijden we twee boxen tegelijk uit de opslag naar buiten. Daar pakt de heftruck ze stuk voor stuk over en kiept ze in de wagen. Voor onze klant is deze werkwijze perfect. We noteren slechts 1% uitval door breuk, terwijl een collega die wel met een transportband werkt, 6% verlies kent. We krijgen daarom steeds meer werk en zijn met Jungheinrich bezig voor een extra heftruck met minimaal dezelfde specificaties. Het liefst zou ik een heftruck hebben zoals onze eerste 3 tons Jungheinrich. Die heeft het unieke bedieningsconcept jetPILOT waarvan er maar enkele prototypes op de markt zijn gekomen. Wellicht was Jungheinrich hiermee destijds de markt te ver vooruit. Vanaf het stuur bedien je ook alle mastfuncties, ideaal! Wie weet komt dat principe ooit nog eens terug. Voor ons is het ideaal."

Regenradar
Powered by Agroweer

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief