Philippe Montigny / Shutterstock.com 14 oktober is het 'Bedank de Boer Dag', daarom zijn alle artikelen en video's vrij toegankelijk.

Nieuws Aardappelen

Duitsland rekent op grootste oogst in 20 jaar tijd

27 September 2024 - Niels van der Boom - 27 reacties

Het Duitse landbouwministerie BMEL gaat uit van de grootste aardappeloogst in het land sinds 2004. De Duitse aardappelgewassen hebben een relatief goed groeiseizoen gekend. Ook is het areaal dit seizoen met ruim 9% toegenomen. Wel zijn grote verschillen tussen gewassen en regio's merkbaar.

Eind september heeft het Duitse landbouwministerie cijfers gepubliceerd voor de aardappeloogst van 2024 per deelstaat. Zij komen in hun prognose uit op 12,67 miljoen ton aardappelen. Dat is 1,07 miljoen ton meer dan vorig jaar is gerooid, ofwel 9,22% meer. Het is 14,4% meer dan het vijfjarig gemiddelde van ruim 11 miljoen ton.

24.600 hectare extra
Het aardappelareaal bij onze oosterburen is dit jaar met 24.600 hectare toegenomen, volgens overheidscijfers, tot 289.300 hectare. Het areaal consumptieaardappelen nam het meeste toe, tot 217.900 hectare. Het areaal pootgoed steeg tot 18.300 hectare en de zetmeelteelt kromp tot 53.100 hectare. Deze mix is heel anders dan in 2004. Destijds was het areaal zetmeelaardappelen nog veel groter. Ook werden veel consumptieaardappelen verbouwd, maar ging het meer om tafel- en minder om fritesaardappelen.

Met 6,34 miljoen ton haalt Nedersaksen de grootste oogst binnen. Niet zo gek want met bijna 140.000 hectare is het verreweg de grootste aardappeldeelstaat. Op twee volgt Noordrijn-Westfalen met bijna 46.000 hectare (2,25 miljoen ton) en op drie staat Beieren met 36.000 hectare (1,52 miljoen ton). Hier is het areaal ook gekrompen, met 2.800 hectare. Een natte herfst en voorjaar zijn daar debet aan. Ook werden percelen vernietigd door overstromingen. In de andere deelstaten is het areaal redelijk stabiel gebleven en worden ook niet significant meer aardappelen gerooid. Uitzondering is Saksen, waar het verwachte volume krimpt van 210.000 naar 183.000 ton.

Ruim 50% uit Nedersaksen
Het noordwesten kende afgelopen najaar ook een natte oogst. Dit voorjaar was het niet altijd even droog, maar in vergelijking met andere landen in de EU-4 waren de omstandigheden iets gunstiger. De kans dat Nedersaksen zijn grootste oogst ooit binnenhaalt, is aannemelijk. Ruim de helft van alle aardappelen die in Duitsland worden verbouwd komen daarvandaan. In Noordrijn-Westfalen is wel de impact van een laat pootmoment merkbaar. De hectareopbrengsten komen iets lager uit dan ze in theorie hadden kunnen zijn.

Waar de cijfers geen rekening mee houden, is de kwaliteit van de gewassen. Door de weersextremen en soms late pootdata variëren die sterk. Vooral de late percelen staan nog grotendeels groen en deze zijn niet altijd aan de maat en hun onderwatergewicht. Tegelijkertijd zijn er problemen met phytophthora, schade door aaltjes, groene knollen en een fijne sortering of lage onderwatergewichten. Door het pootgoedtekort zijn meer dubbeldoelrassen gepoot en rassen van een B-keus voor fritesaardappeltelers. Toch is de markt voor tafel- en exportaardappelen goed te noemen. De prijsniveaus liggen er behoorlijk hoger dan bij doorsnee fritesaardappelen.

Aardappelvoorziening
De Duitse fritesproducenten, die ook in het noordwesten geclusterd zijn, hoeven zich dit seizoen waarschijnlijk geen zorgen te maken over de aardappelaanvoer. Dat was de laatste jaren wel anders. Hogere contract- en marktprijzen hebben telers vooral van zetmeelaardappelen naar fritesaardappelen doen verschuiven.

Het rooien van de aardappelen verloopt vlot in grote delen van Duitsland. In het drogere oosten is dit voor een groot gedeelte afgerond. In Beieren gooit regen roet in het eten, terwijl neerslag in het westen en noordwesten juist welkom was. Door de grote oogst ontstaat druk op het aflandseizoen. Ook zijn er partijen met kwaliteitsproblemen die noodgedwongen direct moeten worden afgezet. Laat gepote gewassen kunnen nog niet worden ingeschuurd omdat ze simpelweg nog te groen zijn en de kwaliteitsnormen niet halen. Telers moeten gokken tussen op tijd in de schuur of wachten op de kilo's en het onderwatergewicht.

Recordoogst in Frankrijk
Ook het Franse landbouwministerie Agreste heeft aan zijn aardappelcijfers gesleuteld. Zij gaan nu uit van 178.000 hectare consumptieaardappelen, wat 24.000 hectare meer is dan vorig jaar werd gepoot. Er wordt uitgegaan van 43 ton per hectare, wat vrijwel gelijk is aan vorig jaar. Daarmee kan 7,65 miljoen ton aardappelen worden geoogst en dat is 850.000 ton meer dan vorig jaar werd gerooid. Het is tevens de grootste consumptieoogst ooit in het land. Ook in Frankrijk is zichtbaar dat de zetmeelaardappelteelt behoorlijk is gekrompen – met 6.000 hectare – ten gunste van vooral fritesaardappelen. Daarmee is de oogst van deze aardappelsoort bijna gehalveerd.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappelmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktupdate Aardappelen.

Eind september heeft het Duitse landbouwministerie cijfers gepubliceerd voor de aardappeloogst van 2024 per deelstaat. Zij komen in hun prognose uit op 12,67 miljoen ton aardappelen. Dat is 1,07 miljoen ton meer dan vorig jaar is gerooid, ofwel 9,22% meer. Het is 14,4% meer dan het vijfjarig gemiddelde van ruim 11 miljoen ton.

24.600 hectare extra
Het aardappelareaal bij onze oosterburen is dit jaar met 24.600 hectare toegenomen, volgens overheidscijfers, tot 289.300 hectare. Het areaal consumptieaardappelen nam het meeste toe, tot 217.900 hectare. Het areaal pootgoed steeg tot 18.300 hectare en de zetmeelteelt kromp tot 53.100 hectare. Deze mix is heel anders dan in 2004. Destijds was het areaal zetmeelaardappelen nog veel groter. Ook werden veel consumptieaardappelen verbouwd, maar ging het meer om tafel- en minder om fritesaardappelen.

Met 6,34 miljoen ton haalt Nedersaksen de grootste oogst binnen. Niet zo gek want met bijna 140.000 hectare is het verreweg de grootste aardappeldeelstaat. Op twee volgt Noordrijn-Westfalen met bijna 46.000 hectare (2,25 miljoen ton) en op drie staat Beieren met 36.000 hectare (1,52 miljoen ton). Hier is het areaal ook gekrompen, met 2.800 hectare. Een natte herfst en voorjaar zijn daar debet aan. Ook werden percelen vernietigd door overstromingen. In de andere deelstaten is het areaal redelijk stabiel gebleven en worden ook niet significant meer aardappelen gerooid. Uitzondering is Saksen, waar het verwachte volume krimpt van 210.000 naar 183.000 ton.

Ruim 50% uit Nedersaksen
Het noordwesten kende afgelopen najaar ook een natte oogst. Dit voorjaar was het niet altijd even droog, maar in vergelijking met andere landen in de EU-4 waren de omstandigheden iets gunstiger. De kans dat Nedersaksen zijn grootste oogst ooit binnenhaalt, is aannemelijk. Ruim de helft van alle aardappelen die in Duitsland worden verbouwd komen daarvandaan. In Noordrijn-Westfalen is wel de impact van een laat pootmoment merkbaar. De hectareopbrengsten komen iets lager uit dan ze in theorie hadden kunnen zijn.

Waar de cijfers geen rekening mee houden, is de kwaliteit van de gewassen. Door de weersextremen en soms late pootdata variëren die sterk. Vooral de late percelen staan nog grotendeels groen en deze zijn niet altijd aan de maat en hun onderwatergewicht. Tegelijkertijd zijn er problemen met phytophthora, schade door aaltjes, groene knollen en een fijne sortering of lage onderwatergewichten. Door het pootgoedtekort zijn meer dubbeldoelrassen gepoot en rassen van een B-keus voor fritesaardappeltelers. Toch is de markt voor tafel- en exportaardappelen goed te noemen. De prijsniveaus liggen er behoorlijk hoger dan bij doorsnee fritesaardappelen.

Aardappelvoorziening
De Duitse fritesproducenten, die ook in het noordwesten geclusterd zijn, hoeven zich dit seizoen waarschijnlijk geen zorgen te maken over de aardappelaanvoer. Dat was de laatste jaren wel anders. Hogere contract- en marktprijzen hebben telers vooral van zetmeelaardappelen naar fritesaardappelen doen verschuiven.

Het rooien van de aardappelen verloopt vlot in grote delen van Duitsland. In het drogere oosten is dit voor een groot gedeelte afgerond. In Beieren gooit regen roet in het eten, terwijl neerslag in het westen en noordwesten juist welkom was. Door de grote oogst ontstaat druk op het aflandseizoen. Ook zijn er partijen met kwaliteitsproblemen die noodgedwongen direct moeten worden afgezet. Laat gepote gewassen kunnen nog niet worden ingeschuurd omdat ze simpelweg nog te groen zijn en de kwaliteitsnormen niet halen. Telers moeten gokken tussen op tijd in de schuur of wachten op de kilo's en het onderwatergewicht.

Recordoogst in Frankrijk
Ook het Franse landbouwministerie Agreste heeft aan zijn aardappelcijfers gesleuteld. Zij gaan nu uit van 178.000 hectare consumptieaardappelen, wat 24.000 hectare meer is dan vorig jaar werd gepoot. Er wordt uitgegaan van 43 ton per hectare, wat vrijwel gelijk is aan vorig jaar. Daarmee kan 7,65 miljoen ton aardappelen worden geoogst en dat is 850.000 ton meer dan vorig jaar werd gerooid. Het is tevens de grootste consumptieoogst ooit in het land. Ook in Frankrijk is zichtbaar dat de zetmeelaardappelteelt behoorlijk is gekrompen – met 6.000 hectare – ten gunste van vooral fritesaardappelen. Daarmee is de oogst van deze aardappelsoort bijna gehalveerd.

Ziektedruk - Phytophthora
Powered by Agroweer
Reacties
27 reacties
Abonnee
Dini Duiker 27 September 2024
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/akkerbouw/aardappelen/artikel/10910513/duitsland-rekent-op-grootste-oogst-in-20-jaar-tijd]Duitsland rekent op grootste oogst in 20 jaar tijd[/url]
Niet echt lekker voor stemming...
Abonnee
agriklootje 27 September 2024
Dini Duiker schreef:
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/akkerbouw/aardappelen/artikel/10910513/duitsland-rekent-op-grootste-oogst-in-20-jaar-tijd]Duitsland rekent op grootste oogst in 20 jaar tijd[/url]
Niet echt lekker voor stemming...
als je de jaarlijkse groei van de fabrikanten bekijkt zullen ze het nodig hebben. En DCA leeft van "stemming
Abonnee
Ferdi 27 September 2024
De aardappels vanuit Duitsland lopen al aardig weg naar diverse bestemmingen. Deel van de extra arealen zijn vooral ook tafelaardappels.
Abonnee
T 28 September 2024
agriklootje Gisteren 20:51 uur als je de jaarlijkse groei van de fabrikanten bekijkt zullen ze het nodig hebben. .... Natuurlijk, zo'n uitbreiding is daar niet voor niets, is broodnodig.
Abonnee
Duitse Boer 28 September 2024
Ik kan je vertellen dat het de eerste keer in twintig jaar zou zijn dat de BMEL gelijk zou hebben. Denk alleen niet dat de prijzen zullen dalen. De prijzen stijgen omdat er te weinig goede eigenschappen zijn en er al flink wordt opgeruimd... blijf ontspannen.
Abonnee
Tiktak 28 September 2024
Het is Duitsland en Frankrijk veel meer! En niet zo maar een beetje. Het kan geen 3 jaar op een rij feest zijn.
Abonnee
Noorman 28 September 2024
Tiktak schreef:
Het is Duitsland en Frankrijk veel meer! En niet zo maar een beetje. Het kan geen 3 jaar op een rij feest zijn.
Eerst maar eens afwachten wat er echt gerooid gaat worden. Daar is ook het groeiseizoen matig geweest. Maar het opvallendste aan jouw bericht is weer dat je het brengt alsof het een mooi bericht is persoonlijk. Zit je in de handel of alles op contract vastgelegd en kinnesinne hebt als een ander meer prijs maakt.
Abonnee
henk 28 September 2024
ga jij maar lekker patatten bakken tiktak van die dubbeldoel rassen !
Abonnee
juun 28 September 2024
henk schreef:
ga jij maar lekker patatten bakken tiktak van die dubbeldoel rassen !
dan gaan ze toch voor export weg. die prijs is ook prima.
Abonnee
Tiktak 28 September 2024
henk schreef:
ga jij maar lekker patatten bakken tiktak van die dubbeldoel rassen !
Ja hoor, gaan we zeker doen en als de patatten straks 5 cent staan zetten we er een tandje bij.
Abonnee
jt 28 September 2024
Tiktak schreef:
Het is Duitsland en Frankrijk veel meer! En niet zo maar een beetje. Het kan geen 3 jaar op een rij feest zijn.
Onzin, in Frankrijk zijn opbrengsten "normaal" maar meer ha. In Duitsland door de bocht genomen helemaal niet zo'n goede opbrengsten, wel wat meer ha maar ivm minder opbrengst?? Maar de kop van dit artikel kan ik niet helemaal plaatsten.
Abonnee
T 30 September 2024
jt schreef:
Tiktak schreef:
Het is Duitsland en Frankrijk veel meer! En niet zo maar een beetje. Het kan geen 3 jaar op een rij feest zijn.
Onzin, in Frankrijk zijn opbrengsten "normaal" maar meer ha. In Duitsland door de bocht genomen helemaal niet zo'n goede opbrengsten, wel wat meer ha maar ivm minder opbrengst?? Maar de kop van dit artikel kan ik niet helemaal plaatsten.
Ben daar volledig mee eens, maar in Frankrijk staan ook stukken minder, of slecht geschikte rassen geplant. Het is schandalig dat dit artikel enkel doelbewust geplaatst word om verwarring in de markt te zaaien....
Abonnee
Arie arme tak. 30 September 2024
T schreef:
jt schreef:
Tiktak schreef:
Het is Duitsland en Frankrijk veel meer! En niet zo maar een beetje. Het kan geen 3 jaar op een rij feest zijn.
Onzin, in Frankrijk zijn opbrengsten "normaal" maar meer ha. In Duitsland door de bocht genomen helemaal niet zo'n goede opbrengsten, wel wat meer ha maar ivm minder opbrengst?? Maar de kop van dit artikel kan ik niet helemaal plaatsten.
Ben daar volledig mee eens, maar in Frankrijk staan ook stukken minder, of slecht geschikte rassen geplant. Het is schandalig dat dit artikel enkel doelbewust geplaatst word om verwarring in de markt te zaaien....
Dat het schandalig is wat in het artikel wordt geschreven ben ik het niet mee eens . Ze schrijven toch ook dat er gebieden zijn waar de opbrengst zal tegenvallen. Wat voor verwarring deze informatie zaait zie ik niet en ook niet dat het daarvoor doelbewust is geschreven. Erg vooringenomen vind ik uw mening.
Abonnee
T 30 September 2024
Arie arme tak. Vandaag 12:52 uur Arie arme tak. Vandaag 12:52 uur ..... Dus Je bent goed te spreken over hoe het gaat?
Abonnee
Arie arme tak. 30 September 2024
T schreef:
Arie arme tak. Vandaag 12:52 uur Arie arme tak. Vandaag 12:52 uur ..... Dus Je bent goed te spreken over hoe het gaat?
Ik weet niet wat je verder bedoelt met goed gaan. Met dat artikel waar het over gaat, is weinig mis denk ik.
Abonnee
Peter 30 September 2024
Ach, ik reken ook wel eens ergens op, komt ook wel eens anders uit. Bij de meeste bb artikelen is de kop van een artikel de lading niet helemaal waard. Ik denk dat er teveel naar X gekeken worden in de hoop dezelfde (beurs) waarde te creëren.
kenner 1 Oktober 2024
nog maar eens een mes in de rug van de aardappelteler . wie gelooft deze onzin die op deze manier verkondigt word nog? komen in alle landen juist een 15-20 % minder opbrengsten per ha dus weet niet wat je bedoelt met deze berichtgeving
Abonnee
plantuitje 2 Oktober 2024
ik reken ook op een grote oogst alleen krijg ik het niet wat een flauwekul bericht
Abonnee
Jack 2 Oktober 2024
jt schreef:
Tiktak schreef:
Het is Duitsland en Frankrijk veel meer! En niet zo maar een beetje. Het kan geen 3 jaar op een rij feest zijn.
Onzin, in Frankrijk zijn opbrengsten "normaal" maar meer ha. In Duitsland door de bocht genomen helemaal niet zo'n goede opbrengsten, wel wat meer ha maar ivm minder opbrengst?? Maar de kop van dit artikel kan ik niet helemaal plaatsten.
Deze berichten horen wij telers liever niet. Denk wel dat het een feit is. Er ligt natuurlijk nog nauwelijks wat achter de planken dus dat kan situatie nog doen kantelen
Abonnee
jt 2 Oktober 2024
Jack schreef:
jt schreef:
Tiktak schreef:
Het is Duitsland en Frankrijk veel meer! En niet zo maar een beetje. Het kan geen 3 jaar op een rij feest zijn.
Onzin, in Frankrijk zijn opbrengsten "normaal" maar meer ha. In Duitsland door de bocht genomen helemaal niet zo'n goede opbrengsten, wel wat meer ha maar ivm minder opbrengst?? Maar de kop van dit artikel kan ik niet helemaal plaatsten.
Deze berichten horen wij telers liever niet. Denk wel dat het een feit is. Er ligt natuurlijk nog nauwelijks wat achter de planken dus dat kan situatie nog doen kantelen
Het gaat mij meer om de kop van artikelen die eigenlijk helemaal nietszeggend zijn. Bijv "Duitsland grootste oogst in 20 jaar" dat is ten eerste maar zeer de vraag. Ten tweede van welke kwaliteit en ten derde en dat is echt van belang; wat is de verwerkings capp. de laatste 20 jaar gestegen... Conclusie, nietszeggend.
Abonnee
De bruin 2 Oktober 2024
Jack schreef:
jt schreef:
Tiktak schreef:
Het is Duitsland en Frankrijk veel meer! En niet zo maar een beetje. Het kan geen 3 jaar op een rij feest zijn.
Onzin, in Frankrijk zijn opbrengsten "normaal" maar meer ha. In Duitsland door de bocht genomen helemaal niet zo'n goede opbrengsten, wel wat meer ha maar ivm minder opbrengst?? Maar de kop van dit artikel kan ik niet helemaal plaatsten.
Deze berichten horen wij telers liever niet. Denk wel dat het een feit is. Er ligt natuurlijk nog nauwelijks wat achter de planken dus dat kan situatie nog doen kantelen
zo is t , ik ken best wat boeren in duitsland en daar is het gewoon tot gemiddeld, maar men heeft daar flink extra uitgeplant en dat maakt het dat er veel aardappelen daar zijn. Vorige jaaar was ook een heel gewoon jaar geworden , tot het ging regenen in oktober en niet meer stopte.
Abonnee
Jack 2 Oktober 2024
De vraag bepaald de prijs en niet de verwerkings capaciteit. .
Abonnee
Arie arme tak. 2 Oktober 2024
jt schreef:
Jack schreef:
jt schreef:
Tiktak schreef:
Het is Duitsland en Frankrijk veel meer! En niet zo maar een beetje. Het kan geen 3 jaar op een rij feest zijn.
Onzin, in Frankrijk zijn opbrengsten "normaal" maar meer ha. In Duitsland door de bocht genomen helemaal niet zo'n goede opbrengsten, wel wat meer ha maar ivm minder opbrengst?? Maar de kop van dit artikel kan ik niet helemaal plaatsten.
Deze berichten horen wij telers liever niet. Denk wel dat het een feit is. Er ligt natuurlijk nog nauwelijks wat achter de planken dus dat kan situatie nog doen kantelen
Het gaat mij meer om de kop van artikelen die eigenlijk helemaal nietszeggend zijn. Bijv "Duitsland grootste oogst in 20 jaar" dat is ten eerste maar zeer de vraag. Ten tweede van welke kwaliteit en ten derde en dat is echt van belang; wat is de verwerkings capp. de laatste 20 jaar gestegen... Conclusie, nietszeggend.
Wat een kletskoek. Niets meer schrijven dan over wat er speelt en hoe het elders is? Alleen maar lezen wat in de eigen straat past. Kortzichtiger kan het niet.
Abonnee
T 2 Oktober 2024
De bruin Vandaag 15:00 uur Jack schreef: Deze berichten horen wij telers liever niet. Denk wel dat het een feit is. Er ligt natuurlijk nog nauwelijks wat achter de planken dus dat kan situatie nog doen kantelen zo is t , ik ken best wat boeren in duitsland en daar is het gewoon tot gemiddeld, maar men heeft daar flink extra uitgeplant en dat maakt het dat er veel aardappelen daar zijn. Vorige jaaar was ook een heel gewoon jaar geworden , tot het ging regenen in oktober en niet meer stopte. ..... Ja mee eens, maar daar is los van de weersomstandigheden, ook veel slecht pootgoed gebruikt en ook veel slechte bruikbare rassen geplant.
Abonnee
Arie arme tak. 2 Oktober 2024
kenner schreef:
nog maar eens een mes in de rug van de aardappelteler . wie gelooft deze onzin die op deze manier verkondigt word nog? komen in alle landen juist een 15-20 % minder opbrengsten per ha dus weet niet wat je bedoelt met deze berichtgeving
Een kenner die denkt dat wat hij denkt en wil, de waarheid is. Mis!!!!
Abonnee
peer 2 Oktober 2024
maakt wel uit wat de verwerking tempo is ze hebben deze niet voor niets neer gezet zeker niet om hem stil te laten staan
Abonnee
jt 2 Oktober 2024
Arie arme tak. schreef:
jt schreef:
Jack schreef:
jt schreef:
Tiktak schreef:
Het is Duitsland en Frankrijk veel meer! En niet zo maar een beetje. Het kan geen 3 jaar op een rij feest zijn.
Onzin, in Frankrijk zijn opbrengsten "normaal" maar meer ha. In Duitsland door de bocht genomen helemaal niet zo'n goede opbrengsten, wel wat meer ha maar ivm minder opbrengst?? Maar de kop van dit artikel kan ik niet helemaal plaatsten.
Deze berichten horen wij telers liever niet. Denk wel dat het een feit is. Er ligt natuurlijk nog nauwelijks wat achter de planken dus dat kan situatie nog doen kantelen
Het gaat mij meer om de kop van artikelen die eigenlijk helemaal nietszeggend zijn. Bijv "Duitsland grootste oogst in 20 jaar" dat is ten eerste maar zeer de vraag. Ten tweede van welke kwaliteit en ten derde en dat is echt van belang; wat is de verwerkings capp. de laatste 20 jaar gestegen... Conclusie, nietszeggend.
Wat een kletskoek. Niets meer schrijven dan over wat er speelt en hoe het elders is? Alleen maar lezen wat in de eigen straat past. Kortzichtiger kan het niet.
De paus heeft weer gesproken, lees eens wat is schrijf voordat je overal met je grote mond tussen gaat zitten roepen. manman. Over en sluiten wat mij betreft.
Reageer op dit artikel

Om te reageren op dit artikel moet u ingelogd zijn.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Nieuws Aardappelen

NEPG: recordoogst aan aardappelen in EU-4

Analyse Aardappelen

Polen haalt grotere aardappeloogst binnen

Nieuws Aardappelen

Topoogst aardappelen nog vol mitsen en maren

Analyse Aardappelen

Wel aardappelprijzen noteren, maar geen markt

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden