De supermarkten AH, Jumbo en Lidl liggen op koers om hun doelen te halen wat betreft het aandeel bio in het AGF-schap. Dat blijkt uit informatie van de supermarkten in reactie op cijfers die het statistiekbureau CBS vorige week bekend maakte.
Vorig jaar hebben de hierboven genoemde supermarkten eigen doelen aangekondigd wat betreft het aandeel biologische AGF in het winkelschap. De cijfers die het CBS vorige week publiceerde komen daar nog lang niet in de buurt.
Volgens het CBS is er in het schap van onbewerkte aardappelen, groenten en fruit wel sprake van groei in biologische producten. In de eerste helft van dit jaar nam het aandeel van biologische aardappelen, groenten en fruit toe tot 5,5%. In dezelfde periode van 2024 was dat aandeel 4,7%.
Herkenning
"Wij herkennen de trend en de cijfers in de markt die het CBS publiceerde. Voor een update over onze cijfers moet je helaas nog even geduld hebben, deze publiceren wij later in ons duurzaamheidsverslag", reageert een woordvoerder van AH.
Uit het duurzaamheidsverslag van 2024 dat begin dit jaar verscheen, valt echter op te maken dat de grootgrutter al heel dicht tegen de doelstelling voor volgend jaar zit. AH streeft naar een omzetaandeel voor biologische onbewerkte aardappelen, groenten en fruit van 10% in 2026. Volgens het laatst verschenen duurzaamheidsverslag steeg het aandeel in 2024 al naar 9,1%.
Steeds bewuster
"Wij zijn blij met de toename van het biologische omzetaandeel binnen AGF. Het laat zien dat de consument steeds bewuster kiest en dat biologische producten hun plek in het schap versterken. Wij zien het als een gezamenlijke verantwoordelijkheid binnen de branche om de biologische sector verder te laten groeien. Daarin nemen wij actief onze rol", reageert Lidl.
In 2026 wil Lidl de omzet in de categorie biologische groente en fruit verdubbeld hebben ten opzichte van 2022. Dit betekent dat het omzetaandeel van 4% naar ruim 8% zal groeien. "Op dit moment liggen we goed op koers om dat te realiseren." Lidl sloot vorig jaar met biologische boeren het 'Hutspotakkoord', waarmee beide partijen hebben aangegeven samen te werken om het doel te bereiken.
Verduurzaming
"Biologische producten zijn en blijven een belangrijke manier voor Jumbo om het assortiment te verduurzamen", benadrukt een woordvoerder. "Naast AGF-producten die via het On the Way to Planet Proof schema worden geproduceerd, liggen al veel biologische producten in ons AGF-schap. Zoals bijvoorbeeld pompoen, gember, verse kruiden, rode en witte kool. De komende tijd zal het aanbod verder worden uitgebreid."
Jumbo heeft als doel dat in 2026 minimaal 8% en in 2027 minimaal 10% van de verkochte aardappelen, groenten en fruit biologisch geteeld is. "Hiermee willen wij bijdragen aan het toekomstperspectief van telers in Nederland."
De woordvoerder voegt er aan toe dat de supermarktketen al eerder stappen heeft gezet om telers te ondersteunen in de transitie. "Zo betalen wij een duurzaamheidsvergoeding voor telers die duurzaam werken met het On the Way to Planet Proof keurmerk. Ook ondersteunen wij de teelt van verse waspeen volgens regeneratieve landbouwprincipes in samenwerking met telers, Jansen Dongen, Unilever, Agrifirm en Ardo. Daarnaast heeft Jumbo ook zelf verder stappen gezet met Jansen Dongen en introduceerde het afgelopen zomer de regeneratieve aardappelen."