Nu de afzet naar de fritesindustrie is gestagneerd, krijgen veel aardappelen diervoer als alternatieve bestemming. Daarmee ontstaat een nieuwe logistieke uitdaging, die deels met scheepvaart wordt ingevuld.
“Veel aanbod bevindt zich in het zuidwesten van Nederland, terwijl de vraag uit het noorden komt”, schetst Gerjan Wielink de situatie. Wielink Agrarisch Handelsbedrijf uit Dronten zorgt daarom voor vervoer per vrachtschip. Deze wordt geladen met 80 vrachtwagens vol fritesaardappelen, goed voor ongeveer 2.400 ton aardappelen.
Pijn verzachten
Het schip wordt geladen in het plaatsje Axel in Zeeuws-Vlaanderen. De aardappelen, die eigenlijk bestemd waren voor Farmfrites, gaan nu als diervoedergrondstoffen naar het noorden van Nederland. Wielink: “Door de coronaperikelen is er een groot overschot van fritesaardappelen. Het is onze taak om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Het transport willen we zo efficiënt mogelijk organiseren, om de pijn voor telers te verzachten.”
Met deze innovatieve oplossing kunnen telers volgens Wielink vlot hun cel leeg scheppen. “De aardappelen die uit de cel komen, zijn van uitstekende kwaliteit. Gezien alle energie die erin gestoken is door telers is het gewoon doodzonde dat ze niet regulier verwerkt kunnen worden.” Er wordt nog gekeken door Wielink Agrarisch Handelsbedrijf of het transport van fritesaardappelen per schip een vervolg kan krijgen.