Jungheinrich

Aangeboden door Jungheinrich

'Meer agrarische bedrijven kiezen elektrische heftruck’

4 Februari 2022

In de agrarische sector wordt er voornamelijk nog met verbranders gereden, maar er is nu langzamerhand een omslag naar elektrische heftrucks gaande. Dat is een mooie ontwikkeling, vindt Mark de Graaff van Jungheinrich. Daarnaast wordt steeds meer aandacht besteed aan het comfort en de veiligheid van de chauffeur en zijn omgeving.

In de agrarische sector wordt er voornamelijk nog met verbranders gereden, maar er is nu langzamerhand ook de omslag naar elektrische heftruck gaande, vertelt Mark de Graaff, Product Trainer bij Jungheinrich. "Dat is een mooie ontwikkeling. Er is een duidelijk verschuiving te zien richting elektrisch aangedreven materieel. Redenen hiervoor zijn: minder/geen emissies, minder geluid en trillingen, vergelijkbare prestaties, probleemloze inzet in buitenomstandigheden, lange inzetduur door verbeterde accutechniek zoals lithium-ion-accu's, minder onderhoud, lagere operationele kosten. Geen gedoe met tanken op locatie, morsen van diesel, lekken van motorolie en het op voorraad houden van lpg-flessen. Bovendien zijn de elektrische trucks door hun waterdichte behuizingen, onderhoudsvrije techniek en moderne elektromotoren steeds breder inzetbaar."

Ook het groene imago speelt een rol. "Elke branche, dus ook de agrarische sector, moet steeds groener worden", vervolgt De Graaff. "Daarom voelen ondernemers wellicht een bepaalde druk om van het 'vieze' imago af te komen en zullen zij elektrische aandrijving overwegen. Kijk naar de emissiereductie en beperking en naar de beperking rondom de inzet van diesel/lpg-heftrucks in gesloten en half open ruimtes", adviseert hij. "De Arbowet verplicht optimalisatie van arbeidsomstandigheden, zoals het reduceren van de trillingen. Elektrisch aangedreven trucks produceren minder trillingen en geluid, dus dat is beter voor de bestuurder, die is minder vermoeid aan het einde van een werkdag."  

Verder is er de Energie Efficiency Directive (EDD)-richtlijn. "Met elektrische trucks voldoe je aan het streven naar een lager energieverbruik, want elektrische heftrucks zijn aanzienlijk energie-efficiënter dan diesel- en lpg-trucks. Bij de aanschaf van een nieuwe heftruck is het belangrijk om naar de gehele TCO (total cost of ownership) te kijken. Met de inzet van elektrische heftrucks versus diesel/lpg-trucks is er een flinke kostenbesparing op diverse vlakken mogelijk: energie, onderhoud, reparaties, slijtage. Daarbij is lithium-ion-techniek nog zuiniger in gebruik en bij het herladen van de accu's. Daarnaast leveren de trucks met lithium-ion-accu ook nog pittigere prestaties."

Inzetbaarheid van een heftruck
Een diesel/lpg-truck heeft het imago van onbeperkte inzetbaarheid, weet hij. "Dat is deels correct. Uiteindelijk moet er getankt worden of een lpg-fles verwisseld worden. Dat is bij een elektrische heftruck vergelijkbaar. Een moderne elektrische heftruck haalt ook bij een forse inzet een normale achturige werkdag. Afhankelijk van de inzet ook wel tot twaalf uur. Daarna is het zaak om op te laden of de accu te wisselen. Voor het laden is minimaal acht uur nodig, afhankelijk van accugrootte en ladertype. Bij conventionele loodzuurtechniek-accu's is het van belang om deze laadcyclus netjes af te maken. Ook is het belangrijk om de accu niet te vaak te vroeg te laden, dus als er nog meer dan 50% capaciteit beschikbaar is. Wil je toch werken met loodzuuraccu's, dan is een tweede accu de oplossing."

Bij lithium-iontechniek-accu's gelden alle genoemde beperkingen niet. "Deze accu's zijn probleemloos tussendoor te laden, waardoor er ook een vrijwel onbeperkte inzet haalbaar is", legt De Graaff uit. "Twee keer een kwartiertje tijdens de koffiepauzes en één keer tijdens een lunch- of dinerpauze is meestal genoeg. Bovendien zijn er vaak diverse momenten dat de truck niet ingezet wordt, dan is laden ook altijd mogelijk." 

Elektrische heftrucks van Jungheinrich hebben in veel gevallen een elektrische besturing volgens het fly-by-wire-principe. "Hiermee is de stuurkarakteristiek nauwkeurig instelbaar en verloopt het sturen stil en zeer energiezuinig. Het voordeel van deze techniek is dat de stuurkolom in de truck zeer slank kan zijn en er dus meer ruimte in de cabine overblijft voor de chauffeur. Als de trucks niet beschikken over elektrische besturing, dan is deze vrijwel altijd hydraulisch. Ook zeer nauwkeurig en voorspelbaar, maar iets minder stil en energie-efficiënt in vergelijking met elektrische besturing."

Ergonomische heftrucks
Naast de stijgende vraag en de steeds verdere verbetering van elektrische heftrucks, wordt ook de ergonomie voor de bestuurder steeds belangrijker. De Graaff: "Moderne cabines met airco en verwarming maken de werkplek ook bij minder aangename weersomstandigheden plezierig. Alleen als je als chauffeur je goed voelt op je werkplek, kan je goed presteren en deze prestatie over langere tijd volhouden. Dat geldt vanaf de opstap tot de zitpositie en bereikbaarheid van alle bediencomponenten. Daarnaast is de voorspelbare werking van alle heftruckfuncties cruciaal voor bediengemak en de prestaties. Als je als chauffeur het werk de eerste keer meteen goed kunt doen, dan presteer je meer en is de kans op vermoeidheid en het maken van fouten kleiner."

Ook van belang zijn volgens hem voldoende werkruimte voor de chauffeur, een voetenplaat zonder obstakels en ruimte voor de grootste schoenmaat, het ontbreken van knelpunten of scherpe hoeken, een goed instelbare vering en zitpositie op de stoel, traploos in hoek en hoogte verstelbare stuurkolom, een helder, begrijpelijk en goed aflees display voor alle truckfuncties, optimaal zicht rondom, door de mast en het beschermdak. "Door optimale plaatsing van de aandrijflijn en cabine worden trillingen tot een minimum beperkt. Een goed zichtbare extra trede om veilig en comfortabel te kunnen afstappen en een handgreep die je, bij wijze van spreken met de ogen dicht kunt pakken zijn essentieel."

Elektrische heftrucks van Jungheinrich
De elektrische heftrucks van Jungheinrich zijn de meest energiezuinige, duurzame en productieve elektrische heftrucks op de markt. Al onze trucks worden geproduceerd in Duitsland en bijna alle modellen zijn leverbaar met innovatieve lithium-ion-accu.

Deskundig advies over de aanschaf van elektrische heftrucks
Voor iedere inzet hebben wij de juiste elektrische heftruck, die zowel binnen maar ook buiten kan worden ingezet. Wij adviseren u graag welke elektrische heftruck bij u past.

Klik hier voor meer informatie.

Ziektedruk - Bruine roest
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden