Eigen foto

Nieuws Aardappelen

HZPC: markteffect oorlog moeilijk te voorspellen

7 Oktober 2022 - Redactie Boerenbusiness

Het uiteindelijke effect van de oorlog tussen Oekraïne en Rusland op de aardappelmarkt laat zich moeilijk voorspellen. Door de inflatie en hoge energiekosten maken telers en verwerkers van aardappelen andere keuzes dan we gewend zijn, zo laat pootgoedhandelshuis HZPC weten in een toelichting op de jaarcijfers. 'Er is onzekerheid. Maar een ding staat vast, de vraag naar voldoende voedsel blijft.'

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

HZPC rapporteert over het gebroken boekjaar 2021/22 een omzet van €350 miljoen, een kleine 11% meer dan het jaar ervoor. Het resultaat, oftewel de uiteindelijke winst, komt uit op €7 miljoen. Dit is flink meer dan het profijt van €1,5 miljoen het jaar ervoor. Het resultaat over beide jaren is exclusief de kosten van het zogeheten Connecting Growers programma, waar HZPC dit afgelopen boekjaar €1,5 miljoen in heeft gestoken. HZPC stelt aan de aandeelhouders voor om €4,7 miljoen uit te keren als dividend, oftewel €6 per certificaat. Een jaar eerder was dit slechts €1. In totaal heeft het handelshuis over het afgelopen boekjaar bijna 900.000 ton pootaardappelen, direct of via licentienemers, verkocht, zo meldt het concern in een verklaring.

Geen netto verkopen na start oorlog
Naast de gunstige effecten van een reorganisatie is het hogere winstcijfer van HZPC een reflectie van de betere marktomstandigheden in het seizoen 2021/22, waardoor de afzet is gestegen. Tegelijkertijd zijn na de start van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne op 24 februari de netto verkopen op nagenoeg nul uitgekomen, zo meldt het bedrijf in de toelichting. Meestal weet HZPC naar eigen zeggen in de winter en het vroege voorjaar nog een aantal procent te verkopen, vooral op de Europese markt. "De oorlog zorgde voor toenemende onzekerheid bij consumptieaardappeltelers en tegelijkertijd stegen de prijzen van verschillende graanproducten. Dat heeft zijn weerslag gehad op het resultaat van HZPC."

Die onzekerheid is op met name de Europese markt, met het oog op het lopende seizoen en het teeltjaar 2023, nog niet weg, constateert CEO Gerard Bakx in de toelichting. Hij is voorzichtig positief over het huidige lopende boekjaar en rekent op meer omzet en een vergelijkbare winst. "We voorzien een flinke groei in landen buiten Europa, zoals India, China, Afrika en Amerika. De afgelopen jaren zetten we belangrijke stappen in de ontwikkeling van nieuwe rassen en investeerden we in marktontwikkeling Dat gaat het komende jaar zijn vruchten afwerpen."

Ziektedruk - Bruine roest
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden