De fabrieken van Cosun Beet Company in Groningen en Dinteloord zijn vandaag (17 september) weer opgestart voor de bietencampagne van 2024. Dat is drie dagen eerder dan vorig jaar. Het bedrijf verwacht een 7% kleinere suikeropbrengst. Door minder tonnen bieten duurt de campagne ook zo'n tien dagen korter. In Duitsland zijn verschillende verwerkers al tien dagen bezig met de nieuwe oogst.
Dit bericht is geactualiseerd naar aanleiding van nieuwe berichtgeving van Cosun Beet Company.
Cosun Beet Company houdt vast aan de opbrengstverwachting van 79 ton per hectare, die het in juli al verwachtte. Dat is zes ton onder het vijfjarig gemiddelde. Cosun verwacht 13 ton suiker per hectare van in totaal 7,1 miljoen ton bieten. "Het areaal is 5% toegenomen dit jaar, waardoor een hogere (suiker)opbrengst voor de hand ligt. Door de late uitzaai is dat naar schatting 7% minder", zegt CEO Paul Mesters.
De zaaiperiode duurde drie maanden in plaats van drie weken. Daardoor zijn grote regionale verschillen ontstaan, die in de laatste twintig jaar niet zijn voorgekomen. Door de kleinere opbrengst duurt de campagne 127 dagen in plaats van 138 dagen vorig jaar.
Vandaag is @merijn_vos begonnen aan de oogst van de suikerbieten voor @CosunBeetCo #KleinTiengemeten #Vervaet oogst2024 pic.twitter.com/h6iOrI7Nyk
— Leen Vos (@Leen_Vos) September 16, 2024
Zoete bieten
In Duitsland zijn verschillende fabrieken al even bezig met het verwerken van suikerbieten. Soms gaat het om biologische bieten. In het Oost-Duitse Anklam is Cosun al op 11 september begonnen met de verwerking.
Proefrooicijfers van begin augustus tonen een wortelopbrengst van 56 ton per hectare, wat lager is dan vorig jaar. Het gemeten suikergehalte van 16,2% was wel beduidend hoger. Cosun gaat ervan uit dat die inmiddels zo'n 18% bedraagt.
Nordzucker is eind augustus al met de verwerking gestart in Opalenica, vlakbij het Poolse Poznan. De fabrieken in Duitsland, Denemarken, Finland, Litouwen, Denemarken, Zweden en Slowakije volgen kort daarop. Volgens Lars Gorissen, CEO van Nordzucker, laten de proefrooicijfers bovengemiddelde wortel- en suikeropbrengsten zien aan het begin van de campagnes in Europa.
Meer biet
De brancheorganisatie Wirtschaftliche Vereinigung Zucker gaat uit van een gemiddelde opbrengst van 81,9 ton per hectare in Duitsland dit jaar. Dat is 7,6% meer dan het vijfjarig gemiddelde van 76,1 ton per hectare. Het suikergehalte is met 17,2% iets lager dan het gemiddelde van 17,38%. Dankzij een flink gestegen areaal van 385.596 hectare (+21.000 hectare) worden dit jaar naar schatting 31,59 miljoen ton bieten gerooid. Een stijging van 6% vergeleken met vorig jaar, toen 29,81 miljoen ton werd gerooid. Die tonnen zijn goed voor 4,77 miljoen ton suiker, tegenover 4,22 miljoen ton vorig jaar.
Wel maakt de brancheorganisatie zich zorgen over de gewasgezondheid. Vooral cercospora heeft flink toegeslagen door een combinatie van vocht en hoge temperaturen. In Zuid-Duitsland komt schade door cicaden voor en ook het vergelingsvirus kost opbrengst. Telersorganisaties DZV hamert daarom op een goed gevulde gereedschapskist met gewasbeschermingsmiddelen, die nu niet toereikend werken.
Neerslag
Pfeifer & Langen is om die reden dit jaar met een cicadenmonitoring gestart. In hun werkgebied zijn de bietengewassen flink door weersextremen getroffen. Er is laat gezaaid, tot eind mei, waardoor de gewasgroei twee tot drie weken achterloopt. Alleen in het gebied rond de fabriek in Könnern in Saksen-Anhalt is onder goede omstandigheden gestart. Hier is de campagne 10 september begonnen. Ook de locatie vlakbij Bielefeld ging op die datum van start. Appeldorn volgde twee dagen later en de laatste fabrieken, langs de Nederlandse grens in Jülich en Euskirchen, volgen woensdag.
Ondanks de late zaai is de campagne iets eerder gestart, om deze niet te veel naar achteren te verschuiven. Pfeifer & Langen rekent met opbrengstcijfers die nipt boven het meerjarig gemiddelde liggen. Vooral het suikergehalte is moeilijk te voorspellen.
Südzucker corrigeert cijfers
In het Oost-Duitse Plattling is Südzucker op 10 september eveneens begonnen met de campagne. Wanneer in België de campagne bij Tiense Suiker start is nog niet bekendgemaakt. Iscal Sugar begint 18 september met de verwerking en verwacht een campagne van 115 dagen. Südzucker maakte maandag 16 september wel bekend de winstverwachting naar beneden bij te stellen als gevolg van lagere suikerprijzen. Voor de suikerdivisie van het bedrijf wordt zelfs een verlies verwacht in de tweede helft van het financiële boekjaar, dat tot en met februari loopt.
De afgelopen kwartaalcijfers laten een resultaat zien dat meer dan gehalveerd is ten opzichte van vorig jaar, met €115 miljoen. Als gevolg daalde het aandeel meer dan 5% waardoor handel in het aandeel tijdelijk werd stilgelegd. Voor 2024/25 gaat de groep nu uit van een omzet die tussen €9,5 en €9,9 miljard ligt. Eerder lag het verwachte resultaat nog boven de €10 miljard. Onderaan de streep blijft naar verwachting €172 tot €275 miljoen nettowinst over, tegenover de €500 tot €600 miljoen die eerder werd verwacht. Redenen voor de fors lagere winstverwachting liggen volgens het bedrijf hoofdzakelijk bij de lagere wereldsuikerprijzen en onzekerheden rond de oorlog in Oekraïne en spanningen in het Midden-Oosten.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit bericht is geactualiseerd naar aanleiding van nieuwe berichtgeving van Cosun Beet Company.
Cosun Beet Company houdt vast aan de opbrengstverwachting van 79 ton per hectare, die het in juli al verwachtte. Dat is zes ton onder het vijfjarig gemiddelde. Cosun verwacht 13 ton suiker per hectare van in totaal 7,1 miljoen ton bieten. "Het areaal is 5% toegenomen dit jaar, waardoor een hogere (suiker)opbrengst voor de hand ligt. Door de late uitzaai is dat naar schatting 7% minder", zegt CEO Paul Mesters.
De zaaiperiode duurde drie maanden in plaats van drie weken. Daardoor zijn grote regionale verschillen ontstaan, die in de laatste twintig jaar niet zijn voorgekomen. Door de kleinere opbrengst duurt de campagne 127 dagen in plaats van 138 dagen vorig jaar.
Vandaag is @merijn_vos begonnen aan de oogst van de suikerbieten voor @CosunBeetCo #KleinTiengemeten #Vervaet oogst2024 pic.twitter.com/h6iOrI7Nyk
— Leen Vos (@Leen_Vos) September 16, 2024
Zoete bieten
In Duitsland zijn verschillende fabrieken al even bezig met het verwerken van suikerbieten. Soms gaat het om biologische bieten. In het Oost-Duitse Anklam is Cosun al op 11 september begonnen met de verwerking.
Proefrooicijfers van begin augustus tonen een wortelopbrengst van 56 ton per hectare, wat lager is dan vorig jaar. Het gemeten suikergehalte van 16,2% was wel beduidend hoger. Cosun gaat ervan uit dat die inmiddels zo'n 18% bedraagt.
Nordzucker is eind augustus al met de verwerking gestart in Opalenica, vlakbij het Poolse Poznan. De fabrieken in Duitsland, Denemarken, Finland, Litouwen, Denemarken, Zweden en Slowakije volgen kort daarop. Volgens Lars Gorissen, CEO van Nordzucker, laten de proefrooicijfers bovengemiddelde wortel- en suikeropbrengsten zien aan het begin van de campagnes in Europa.
Meer biet
De brancheorganisatie Wirtschaftliche Vereinigung Zucker gaat uit van een gemiddelde opbrengst van 81,9 ton per hectare in Duitsland dit jaar. Dat is 7,6% meer dan het vijfjarig gemiddelde van 76,1 ton per hectare. Het suikergehalte is met 17,2% iets lager dan het gemiddelde van 17,38%. Dankzij een flink gestegen areaal van 385.596 hectare (+21.000 hectare) worden dit jaar naar schatting 31,59 miljoen ton bieten gerooid. Een stijging van 6% vergeleken met vorig jaar, toen 29,81 miljoen ton werd gerooid. Die tonnen zijn goed voor 4,77 miljoen ton suiker, tegenover 4,22 miljoen ton vorig jaar.
Wel maakt de brancheorganisatie zich zorgen over de gewasgezondheid. Vooral cercospora heeft flink toegeslagen door een combinatie van vocht en hoge temperaturen. In Zuid-Duitsland komt schade door cicaden voor en ook het vergelingsvirus kost opbrengst. Telersorganisaties DZV hamert daarom op een goed gevulde gereedschapskist met gewasbeschermingsmiddelen, die nu niet toereikend werken.
Neerslag
Pfeifer & Langen is om die reden dit jaar met een cicadenmonitoring gestart. In hun werkgebied zijn de bietengewassen flink door weersextremen getroffen. Er is laat gezaaid, tot eind mei, waardoor de gewasgroei twee tot drie weken achterloopt. Alleen in het gebied rond de fabriek in Könnern in Saksen-Anhalt is onder goede omstandigheden gestart. Hier is de campagne 10 september begonnen. Ook de locatie vlakbij Bielefeld ging op die datum van start. Appeldorn volgde twee dagen later en de laatste fabrieken, langs de Nederlandse grens in Jülich en Euskirchen, volgen woensdag.
Ondanks de late zaai is de campagne iets eerder gestart, om deze niet te veel naar achteren te verschuiven. Pfeifer & Langen rekent met opbrengstcijfers die nipt boven het meerjarig gemiddelde liggen. Vooral het suikergehalte is moeilijk te voorspellen.
Südzucker corrigeert cijfers
In het Oost-Duitse Plattling is Südzucker op 10 september eveneens begonnen met de campagne. Wanneer in België de campagne bij Tiense Suiker start is nog niet bekendgemaakt. Iscal Sugar begint 18 september met de verwerking en verwacht een campagne van 115 dagen. Südzucker maakte maandag 16 september wel bekend de winstverwachting naar beneden bij te stellen als gevolg van lagere suikerprijzen. Voor de suikerdivisie van het bedrijf wordt zelfs een verlies verwacht in de tweede helft van het financiële boekjaar, dat tot en met februari loopt.
De afgelopen kwartaalcijfers laten een resultaat zien dat meer dan gehalveerd is ten opzichte van vorig jaar, met €115 miljoen. Als gevolg daalde het aandeel meer dan 5% waardoor handel in het aandeel tijdelijk werd stilgelegd. Voor 2024/25 gaat de groep nu uit van een omzet die tussen €9,5 en €9,9 miljard ligt. Eerder lag het verwachte resultaat nog boven de €10 miljard. Onderaan de streep blijft naar verwachting €172 tot €275 miljoen nettowinst over, tegenover de €500 tot €600 miljoen die eerder werd verwacht. Redenen voor de fors lagere winstverwachting liggen volgens het bedrijf hoofdzakelijk bij de lagere wereldsuikerprijzen en onzekerheden rond de oorlog in Oekraïne en spanningen in het Midden-Oosten.