De Canadese overheid gaat de Canadese koolzaadsector ondersteunen met 370 miljoen Canadese dollar, omgerekend zo'n €228 miljoen. Het geld is bedoeld om de eigen biobrandstofproductie te stimuleren.
De Canadese premier Mark Carney heeft een hele reeks aan maatregelen aangekondigd om de Canadese industrie te versterken. De invoering van de importheffingen in de Verenigde Staten maakt de Canadezen onzeker en om de zorgen wat weg te nemen heeft de overheid besloten tot een hele reeks van maatregelen.
Naast geld zegde de premier ook toe dat de regelgeving voor de binnenlandse biobrandstoffenindustrie wordt versoepeld. Extra hulp voor de koolzaadtelers komt er ook in de vorm van een tijdelijke verhoging van de rentevrije limiet voor voorschotten uit het Advance Payments Program tot zo'n €300.000.
De maatregelen zijn bedoeld om de sector te helpen nu er sprake is van een stevigere concurrentie uit de VS. Daarnaast ondervindt de Canadese koolzaadsector ernstige hinder van een handelsconflict met China. De VS en China zijn de belangrijkste afnemers van koolzaad en raapschroot uit Canada.
Importheffing van 75,8 procent
China stelde half augustus een importheffing in van 75,8% op de invoer van Canadees koolzaad. Deze week maakt het Chinese ministerie van handel officieel bekend dat er een onderzoek komt naar dumping van Canadees koolzaad op de Chinese markt in 2024. Dit onderzoek gaat een jaar duren, met een mogelijke verlenging van nog eens een half jaar.
Volgens deskundigen is de stap van het Chinese handelsministerie opmerkelijk, omdat er geen signalen zijn gekomen uit de Chinese koolzaadsector. Het ministerie zegt echter genoeg bewijs te hebben voor een onderzoek. Daarbij wordt gewezen op een daling van het marktaandeel van de lokale producenten van 82% in 2021 naar 71% vorig jaar. Bovendien zouden de binnenlandse producenten flinke verliezen hebben geleden op de verkoop van hun product.
Aan de andere kant kan deze stap niet los gezien worden van de maatregelen die Canada zelf heeft ingevoerd. Canada hanteert per 1 oktober een invoerheffing van 100% op elektrische auto's uit China en een importheffing van 25% op staal en aluminium.