Agrico Bioselect kan ook in jaren met tegenvallende oogsten jaarrond voldoende biologische aardappelen garanderen. Directeur Mark Zuidhof zet daarmee nadrukkelijk het biologische label van de coöperatie neer als betrouwbare ketenpartner in de afzet van biologische aardappelen.
Tijdens een bijeenkomst op het kweekbedrijf Agrico Research in het Flevolandse Bant was Zuidhof positief over het stimuleren van de biologische productie. Hij waarschuwt daarbij wel dat de teelt niet te ver voorop kan lopen ten opzichte van de verkoop. "Alles begint met voldoende afzetmogelijkheden. Wij volgen wat er in de markt gebeurt en spelen daar met ons areaal op in."
Om het overheidsdoel van 15% bio in 2030 te kunnen bereiken is een andere denkwijze van de consument nodig, maar zullen ook alle schakels in de afzetketen moeten veranderen. Om een doorbraak daarin te bereiken zijn langjarige afspraken noodzakelijk. Alle partijen zijn het daarover eens, zo veel is wel duidelijk. Toch blijkt het nog niet zo eenvoudig om die afspraken op papier te zetten.
Agrico Bioselect zegt met 120 biologische telers, die ruim 1.000 hectare biologische consumptieaardappelen telen, al geruime tijd diverse supermarkten jaarrond te beleveren. Vooral de introductie van sterkere rassen en betere bewaartechnieken hebben deze ontwikkeling versneld. "We gaan nu geruisloos over van de oude naar de nieuwe oogst", stelt Zuidhof.
Nog wel wat uitdagingen
Toch zijn er volgens hem nog wel wat uitdagingen, zoals de afhankelijkheid van externe factoren en de gevolgen hiervan voor de oogst. "Seizoen 2024 was een zwaar jaar wat betreft Phytophthora, wat leidde tot minder opbrengst en hogere prijzen. Dit jaar is het tegenovergestelde aan de orde. Het is dan voor een handelshuis de uitdaging om voldoende areaal in te plannen om je product te kunnen blijven aanbieden. Supermarkten kunnen met acties biologische producten meer op de kaart zetten en zo bijdragen aan een grotere afzet."
Dat laatste vergt een intensievere samenwerking in de keten op basis van langjarige afspraken. Zuidhof: "Ketenafspraken brengen alle schakels verder. Wij hopen op meer aanbod van biologische aardappelen in de supermarkten. Wij zijn er klaar voor."
Hutspotakkoord
Quirine de Weerd, verantwoordelijk voor de duurzaamheidsstrategie bij van supermarktketen Lidl, is het daar helemaal mee eens. "Retail, telers, overheid; allemaal hebben ze een rol in het versterken van de afzet van biologische producten. Die krachten moeten we bundelen." Daarbij benadrukt zij dat de supermarktketen al een tijdje meerjarenafspraken maakt met telers en verpakkers over volumegroei en prijzen. Zij wijst daarbij op het hutspotakkoord dat vorig jaar is gesloten met Biohuis. "Op deze manier willen wij een biologische leefstijl voor iedereen betaalbaar en toegankelijk maken."
Jaap Korteweg van de vereniging voor biologische akkerbouwers en vollegrondsgroentetelers Bioplant vindt desondanks dat de verkoop van biologische producten maar traag groeit. "Als Nederland zijn we op het gebied van biologisch hekkensluiter. We zitten qua kennis aan de top, en toch laten we het lopen."