Agrifoto

Nieuws Uienanalyse 2019

Uientelers koesteren het vrije karakter

21 November 2019 - Niels van der Boom

Meerdere uientelers nemen graag risico’s om tot een hogere verkoopprijs te komen. Dat is de korte samenvatting van de enquête van Boerenbusiness over het risicomanagement van uientelers. Loopt het mis, dan beschouwen de meeste telers dit als pech.

Wie het vrij verkopen van meeleverkilo’s binnen het aardappelcontract wegdenkt, ziet dat het vrije karakter van de markt in 8 jaar tijd behoorlijk afgenomen is. Van de 250 ondervraagde akkerbouwers geeft 55% aan met een vast contract te werken. Daarvan gaven 121 personen aan ook uien te telen. Circa 4% geeft wel aan interesse te hebben om uien te telen. De geïnteresseerden komen uit alle windstreken in Nederland, verkopen hun aardappelen vrij en hebben tevens een relatief groot aardappelareaal (50 hectare of meer).

Van alle telers is 28% afkomstig uit de provincie Flevoland. De provincies Zeeland en Zuid-Holland zijn elk goed voor ongeveer 20% van het aantal telers. Ook bij het totale aantal uientelers is te zien dat het veelal grotere bedrijven betreft. De grootte van het bedrijf bevat namelijk op zijn minst 25 hectare aardappelen, maar vaak ook 50 hectare of meer. In bijna alle gevallen worden de uien op kleigrond geteeld. De herkomst van de telers is daarmee vrij traditioneel.

Opvallende verkoopstrategie
Uientelers zijn iets vrijer in hun verkoopstrategie. Circa 75% verkoopt de uien vrij en 17% kiest voor een mix van afzetstrategieën. Overigens komt telen in deelbouw of op contract bijna niet voor. Dat vertaalt zich terug in de antwoorden over de aardappelafzet. Van de telers teelt ongeveer 47% aardappelen op contract. Opvallend is dat 40% ook aardappelen aan een pool levert, terwijl dat bij de volledige groep fors minder is. Mogelijk is de vrije verkoop van uien gekoesterd als de aardappelen een vaste afnemer en prijs hebben.

Het mag dan ook niet opvallend zijn dat slechts 12% interesse heeft een contract te tekenen van €14 per 100 kilo (op 1 april). Wordt er vervolgens gevraagd naar een verkoopprijs van €9,50, €29 en €5,50 verdeeld over 3 jaren, dan geeft 26% aan tevreden te zijn. Dit is gemiddeld €14,60 per 100 kilo. Van de telers meldt 34% de uien over de afgelopen 5 jaar gemiddeld voor een prijsniveau tussen €10 en €15 te hebben verkocht. Circa 25% zit daar, met een prijsniveau tussen de €16 en €20, boven.

Het zijn ambitieuze resultaten. Toch geeft slechts 14% van de telers aan alles uit de markt te willen halen voor een topprijs. Bijna de helft neemt genoegen met een prijs die in hun ogen correct is. Daarnaast wordt met name gestuurd op het gevoel, de eigen marktkennis en het gemiddelde verkoopresultaat gestuurd. Het inwinnen van advies bij collega’s wordt minder gedaan.

Positief over online verkopen
Lukt het niet om voor een goede prijs te verkopen, dan is dat in de helft van de gevallen dikke pech. Toch geeft 12% van de respondenten zichzelf de schuld voor een slecht verkoopresultaat. Een iets groter percentage denkt de uien beter te verkopen dan de buurman, al denkt 20% het tegenovergestelde. Wakker liggen doen de uientelers meestal niet als de beslissing verkeerd is.

Sinds 2013 is het tevens mogelijk om online uien te verhandelen via het platform Uienhandel.com. Van de telers geeft 30% aan online verkoop als een mogelijkheid te beschouwen. Een grotere groep (39,5%) ziet hier geen brood in en 25% houdt het aan als optie. Opvallend is wel dat sommige uientelers tegen online verkopen van uien zijn, maar dit wel als optie zien voor aardappelen. Andersom gebeurt dit ook.

Ontvang het magazine in uw brievenbus
Dit ingekort artikel is een onderdeel van Uienanalyse 2019. Abonnees van Akkerbouw Pro en Uienmarkt hebben deze onlangs ontvangen. Wil jij dit magazine eveneens ontvangen? Klik dan hier om abonnee te worden en krijg het magazine toegestuurd.

Met een abonnement krijg je toegang tot alle besloten artikelen, data en marktinformatie op Boerenbusiness. Als abonnee krijg je tevens toegang tot het Nationaal Economisch Landbouwcongres en andere interessante seminars en workshops. Benieuwd naar alle voordelen? Bekijk ons aanbod in de webshop.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior marktspecialist akkerbouwgewassen bij DCA Market Intelligence. Hij maakt vooral analyses en marktupdates over de aardappelmarkt. In columns deelt hij zijn scherpe blik op de akkerbouwsector en technologie.
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden