Eerste seizoen Farmcamps

In drie seizoenen ton extra inkomen

3 September 2012 - Redactie Boerenbusiness

Een nieuwe speler in de toerisme-industrie die met veel tamtam van start gaat in de agrarische sector. Met een gelikte brochure, reclamespotjes op de nationale televisie en financiële beloftes aan campinghouders. Wat is daarvan over na een half jaar Farmcamps? 

Van marketing hebben ze wel kaas gegeten. De drie dames van Farmcamps, de nieuwe kampeerformule op de boerderij. Van de agrarische sector weten ze minder, maar met die tak van de zes deelnemende boerenbedrijven bemoeit het drietal zich ook niet. ‘Boeren hebben op hun beurt geen idee wat de stadsmama met bakfiets wil. Daarvoor zijn wij’, aldus creatief brein achter het concept Saskia de Wit. 

Farmcamps combineert recreatie, educatie en cultuurbehoud met een verblijf in een luxe ingerichte gereedstaande safaritent. ‘Nederlanders zijn nog altijd kampeerders bij uitstek, maar dan zonder alle spullen die je mee moet slepen. De tent moet klaar staan, de bedden opgemaakt en het liefst ook de koelkast vol; het zogenaamde glamping komt op.’ 

Ruim een miljoen investeerden ze. De Wit: ‘Je zou denken dat het om een IT-concern gaat en dat is in feite ook zo. De uitgaven zitten onder meer in een website, boekingssysteem, relatiebeheersofware, mediadeals en daarnaast in de compleet ingerichte safaritenten en het klaarmaken van de locaties. In die grootte dat het groei aan kan.’ 

Achter de investering zit een privé-investeerder met een bewezen trackrecord. ‘De bank vraagt teveel. Met de financiële crisis willen ze snel resultaat. De bank dwingt je te sturen op korte termijn, maar voor deze formule moet je de tijd nemen. Geen snelle winst najagen, maar samenwerking opzoeken met bijvoorbeeld de politiek, LTO en de lokale bakker, stelt De Wit.’ 

Inmiddels doen zes boerenbedrijven mee. In 2013 moeten er 12 tot 15 campings haar deuren openen. Doel is 36 campings in 5 jaar tijd. En daarna misschien het buitenland. In 2014 moet de Farmcampingsorganisatie break-even draaien. Daarbij maken ze het zichzelf lastig, want een verblijf kent geen hoogseizoentarief. ‘Het is onze ambitie om elk kind in Nederland een weekend of midweek op een boerderij te laten beleven. De familievriendelijke prijzen maken een plattelandsvakantie voor iedereen haalbaar.’ Voor de agrarische ondernemers wil zij met het initiatief zicht bieden op herontwikkeling en rendementsverbetering. 

Naast de verblijfskosten zijn er nog twee pijlers die inkomsten voor de boer genereren: natuureducatie en boerderijverkoop. Educatie is een eis van Farmcamps. De ondernemer organiseert vier keer per verblijf een activiteit. De boerderijverkoop vormt een belangrijke tak van inkomsten. ‘Wij helpen het optuigen: denk aan ontbijt, recept van de dag, ijsverkoop, boodschappenservice. Als 20 gezinnen met kinderen dagelijks een ijsje kopen, komt het geld naar de boer toe. Het is volledig voor hem. Boerderijverkoop is bedoeld om de gasten hun geld op de boerderij te laten besteden. Ook een reden waarom we geen lange vakanties aanbieden.’ 

Met één tent verdient de boer 3.000 euro per jaar. ‘Heeft hij tien tenten staan, dan komt er 30.000 euro binnen’, licht De Wit toe. Ongeacht de bezettingsgraad. Het streven is om binnen drie seizoenen een ton aan inkomsten te genereren. Farmcamps neemt zaken als marketing, sales, financiën, administratie en centrale inkoop uit handen. Daartegenover staat natuurlijk dat de boer de camping beheert, schoonmaakt, onderhoudt en educatieve activiteiten verzorgt. 

De boer wordt afgerekend op klanttevredenheid; een variabele vergoeding op basis van gasttevredenheid. ‘Campinghouders kunnen 10 tot 20 procent extra uit de omzet van tenten halen als ze goed worden beoordeeld. Een stimulans voor de boer om gasten te bewegen nog een keer terug te laten komen. De huidige campings zitten allemaal op 15 tot 20 procent.’ Het goede resultaat bewijst dat de juiste campings zijn uitverkoren om een Farmcamp te worden. 

Het eerste seizoen voor Farmcamps houdt eind oktober op. De bezettingsgraad voor juli en augustus staat op 70 procent en de eerste boekingen voor zomer 2013 staan. Geen slecht begin. Maar punt van aandacht voor De Wit is nog hoe de maanden september en oktober vol te krijgen. Ook is zij nog op zoek naar nieuwe campinghouders die de kampeerformule zien zitten.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden