Nederlandse boeren vinden vertrouwen het belangrijkste in de relatie met hun leveranciers. Dat geldt ook voor Engeland en Duitsland. Zij zijn echter meer prijsgedreven dan de Nederlandse boeren. Dat blijkt uit een onderzoek van CRM Partners.
Ruim 52% van de 500 ondervraagden geeft aan vertrouwen het belangrijkst te vinden in de relatie met de leverancier. Op de tweede plaats komt een goede communicatie. Ongeveer 29% van de Nederlandse boeren geeft dit aan. Op de derde plaats, met 19%, staat kennis van de sector en ontwikkelingen in de markt.
Hetzelfde onderzoek werd ook in 2013 uitgevoerd. In dat jaar was leverbetrouwbaarheid, met ruim 70%, het belangrijkste onderdeel. Dit element staat in 2016 niet eens meer in de top 3.
Wat zeggen de Britten en de Duitsers?
De Britten en de Duitsers geven ook aan dat zij vertrouwen het belangrijkste vinden in de relatie met de leverancier. Ruim 42% van de boeren heeft dit aangegeven. De nummers 2 en 3 zijn wel zeer verschillend met Nederland.
Zo zetten de Britse en Duitse boeren het onderdeel prijs op de tweede plaats. Daarbij vinden zij leverbetrouwbaarheid nog steeds erg belangrijk, want dit element staat op de derde plaats.
Relatie met boer uitbouwen
"Het onderzoek toont aan dat er voor leveranciers nog altijd veel kansen liggen in het bouwen aan een goede en persoonlijke relatie met de boer. Zij hechten immers waarde aan dit vertrouwen", aldus Herman Bodeweges, manager AgriLab bij CRM Partners.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.