Farmertronics

Tech Robottrekker

Chauffeurloze eTrac in 2019 in het veld

4 December 2018

Farmertronics uit Deurne wil in september 2019 een werkend prototype tonen van hun eTrac. Deze smalspoortrekker is volledig elektrisch aangedreven via een 15 kilowattuur (kWh) accupakket, wat later verdubbeld kan worden tot maximaal 30 kWh. Er zijn echter nog wel een aantal hindernissen te nemen.

In 2013 begon geestelijk vader Thieu Berkers met het bedenken van een robot. Dat resulteerde uiteindelijk in een 3-wielig voertuig, dat de rol van een smalspoortrekker in boomgaarden kan overnemen. Het originele plan was om het voertuig op waterstof te laten werken, maar dat heeft Berkers laten vallen. De brandstofcel die hiervoor is vereist, is simpelweg te prijzig en de overige benodigde technologie erg complex. Ook nemen waterstoftanks veel plek in.

Tijdens een bijeenkomst op zaterdag 1 december, bij mechanisatiebedrijf M. Aldenzee LMB in Deurne, demonstreerde Farmertronics het eerste prototype. Het mechanisatiebedrijf moet de driewieler uiteindelijk ook produceren. Het doel is te beginnen met 50 stuks, die vanaf 2023 kunnen worden gebouwd. Dat is althans de ambitie, met het streven naar een verdere opschaling in de jaren daarna.

3 heilige huisjes
Berkers is nuchter over de ontwikkeling van de eTrac: "Het begon met luchtfietserij, maar is nu serieus. Ik spreek liever niet over de te nemen hindernissen. Een dergelijk project heeft namelijk incubatietijd nodig. De eTrac heeft geen dieselmotor, aftakas en hydrauliek. Daarmee schop ik 3 heilige huisjes om. Trekkers zijn emotie. Er moeten veel knoppen om bij de boer. In september 2019 hebben we een werkend prototype in het veld. Tijdens de Agrarische Dagen in Someren wordt hij gelanceerd, waarna het eerste exemplaar plukkarren met fruit gaat trekken (goed voor 1.200 kilo). Dit is de eerste serieuze proef."

Berkers is naast de techniek, ook aan het puzzelen met de financiering van zijn project. Dankzij een subsidie van Metropoolregio Eindhoven is de bouw dit jaar gestart. Nu zoekt het bedrijf nieuwe fondsen. Landbouw Innovatie Brabant (LIB), waar de provincie Noord-Brabant en ZLTO achter zitten, hebben inmiddels €10.000 toegezegd voor verdere ontwikkeling. Berkers hoopt dat de gemeente Deurne binnenkort ook een significante duit in het zakje wil doen.

Ik schop 3 heilige huisjes om: de PTO, dieselmoter en hydrauliek

- Thieu Berkers

Het budget voor 2019 is €50.000, waarmee het huidige prototype marktrijp gemaakt moet worden. Eenzelfde bedrag is dit jaar besteed aan het 'proof of concept'. Crowdfunding vanuit de sector ziet de bedenker niet als oplossing. Hij hoopt via meerdere kleine subsidiepotjes voldoende fondsen te verwerven, maar benadrukt dat het niet de bedoeling is om alleen maar subsidies op te slurpen. Uiteindelijk moet de sector het project gaan dragen.

De 3 F's
De groep waar Farmertronics de eTrac voor presenteerde, noemt Berkers lachend 'family, fools and friends', daar begint elk nieuwe ontwikkeling. De reacties zijn gemengd. "De founding partners die hebben geïnvesteerd, vinden het jammer dat de waterstofaandrijving voor nu niet haalbaar is", zegt hij. "Met een 30 kWh accupakket kan hij 8 uur werken, zo is het streven. Gebruikers zien liever 24 uur, maar dat is niet reëel. De afstand naar de markt is groot. Een dieselaggregaat inbouwen om stroom op te wekken is soms verleidelijk", verzucht hij. "Maar. we blijven bij onze principiële keuzes."

Het onbemande concept moet de eTrac aantrekkelijk maken. Echter, daar zit een kanttekening aan. Versie 1.0 wordt middels een joystick bediend. Een volgend exemplaar wordt pas autonoom, met behulp van rtk-gps en sensoren. Die zijn gelinkt aan een industriële pc in het voertuig.

Verdienmodel
Ongeacht de bedrijfsgrootte, worstelen volgens Berkers alle fabrikanten met deze vraagstukken. Ook de grote trekkerfabrikanten, maar die praten er niet over. "Vanuit de automotive industrie ontstaat een vliegwieleffect. Daar gaat elektrificatie wel door. Zij hebben de wet van de grote getallen, dat mist in de landbouwsector. Bestaande fabrikanten komen in de knoei met hun bestaande verdienmodel. De eerste elektrische trekkers komen er nu aan, maar die kosten heel erg veel geld kan ik je vertellen."

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
boerenbusiness.nl

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappel- en granenmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktupdate Aardappelen.
Regenradar
Powered by Agroweer

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief