Agrarische ketens zijn soms lang. Tussen de planning van de productie en de uiteindelijke consumptie zit vaak maanden. Het goed afstemmen van vraag en aanbod op het vlak van kwantiteit, kwaliteit, prijs en leveringstermijnen is niet eenvoudig. Agrarische markten zijn daarbij vaak aanbod-gedreven waarbij dus niet altijd goed wordt aangesloten bij de vraag van dat moment.
Alles bij elkaar leidt dit afwisselend tot overschotten en tekorten van bepaalde soorten product. Een fenomeen dat niet voor niets de varkenscyclus wordt genoemd, naar een markt waarin dit vaak voorkomt.
Als verschillende schakels in de ketens beter op elkaar worden afgestemd en zich richten op de uiteindelijke vraag, kan de varkenscyclus in principe worden uitgeschakeld. Daarmee valt ook kostenvoordeel te behalen. Dat kan het makkelijkst in een gesloten keten, waarbij één partij letterlijk eigenaar is van alle schakels in de keten. Zo heeft de restaurantketen Van der Valk bijvoorbeeld vleesveebedrijven en wijngaarden in eigen beheer om hun klanten biefstuk en wijn voor te kunnen schotelen. Planning, kwaliteit, pricing en verdeling van marge is in één hand. In andere ketens moet dit in onderling overleg worden vastgesteld.
DCA-Markets biedt als onafhankelijk regisseur ondersteuning bij dit soort processen door opbrengsten en kosten in de kolom te benchmarken en afspraken over onderlinge verrekening vast te leggen. Vraag en aanbod worden zo onderling beter afgestemd en de kwaliteit wordt beter geborgd. Deze werkwijze bevordert de efficiëntie in de keten en biedt ruimte voor lange termijnplanningen. Kasstromen zijn daardoor hoger en stabieler. De keten in zijn geheel wordt robuuster en competitiever.
De uitdaging op dit terrein speelt in diverse sectoren.
Bent u nieuwsgierig hoe wij als DCA bovenstaande aanpakken en begeleiden? Of wilt u eens met ons sparren om soortgelijke uitdagingen binnen uw bedrijf op te lossen? Bel dan 06 46 26 58 74 of mail naar R.vantRiet@DCA.nl
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.