De laatste tijd is er veel aandacht voor verschillende initiatieven voor georganiseerde termijnmarkthandel. Als DCA ontvangen wij regelmatig verzoeken om mee te werken aan de opzet van een termijnmarkt voor diverse agrarische producten. De vraag vindt vaak zijn oorsprong in onvrede over de opbrengstprijs voor dat product.
Zo’n project start DCA-Markets dan vaak met een onderzoek naar de structuur van de markt. Hoe verhouden kopers en verkopers zich tot elkaar voor wat betreft aantallen, volume en marktaandeel? En is er misschien al een structuur waarbij er al voor lange termijn prijsafspraken worden gemaakt? Voor een termijnmarkt, in de zin van een open platform, is het belangrijk dat zowel kopers als verkopers actief zijn. En zoals in iedere markt moeten zij elkaar vinden in een evenwicht prijs waarop zij beiden willen handelen. Hier blijkt dus al uit dat termijnmarkten er niet per se voor zorgen dat er een betere prijs tot stand komt. Dat wordt namelijk bepaald door de marktverhoudingen en het evenwicht tussen vraag en aanbod.
Het is ook belangrijk om te weten op welke manier die termijnhandel georganiseerd zou moeten worden. Dat kan door een contract te noteren op een reeds bestaande termijnmarkt zoals bijvoorbeeld CME, EEX of Euronext. Aan de andere kant van dit spectrum staan 1:1 contracten tussen leverancier en afnemer waarbij onderling afgesproken wordt op welke termijn en welke referentie prijs (benchmark) geleverd wordt. Daar tussenin staat bijvoorbeeld een veiling die handel faciliteert waarbij naast spothandel, levering op termijn plaatsvindt.
Welke oplossing het beste is verschilt per situatie, per markt en per product.
Bent u nieuwsgierig hoe wij als DCA bovenstaande aanpakken en begeleiden? Of wilt u eens met ons sparren om soortgelijke uitdagingen binnen uw bedrijf of sector op te lossen? Bel dan 06 46 26 58 74 of mail naar R.vantRiet@DCA.nl
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.