Vloggen, het bijhouden van een videodagboek, is niets nieuws op internet. Het fenomeen bestaat al 20 jaar, maar werd pas echt populair toen Youtube opkwam. Ook de agrarische sector heeft deze weg gevonden. Vooral in de VS verdienen sommige populaire boeren inmiddels meer met video's dan met hun bedrijf.
In Nederland denk je bij vloggen toch al gauw aan snel en onverstaanbaar pratende en gillende jongeren die een jong publiek serveren. Maar, vlogs komen in alle soorten en maten en voor alle doelgroepen. Ook populaire vloggers, zoals Enzo Knol, hebben de agrarische sector inmiddels gevonden.
Honderdduizenden volgers
Eén van de boeren die online letterlijk goed boert is Zach Johnson. Een akkerbouwer van 34 uit de Amerikaanse staat Minnesota. Op Youtube staat hij bekend als Millenial Farmer, met inmiddels ruim 400.000 volgers. Daarmee is hij waarschijnlijk de grootste boerenvlogger. Een andere bekende in internetland is de familie Welker uit Montana. Met hun Big Bud kniktrekkers en prairieboerderij wisten ze inmiddels 317.000 volgers te verwerven.
De internetcarrière van Johnson werd door 1 video gelanceerd, zo vertelt hij tegen nieuwszender CNBC. Zijn kanaal startte hij in april 2016, maar pas eind 2017 werd het populair. Vervolgens ging het snel. Inmiddels treedt de Millenial Farmer op als gastspreker, organiseert hij bedrijfsbezoeken en leent hij zich voor sponsordeals. Daarnaast is er een lijn met merchandising. Allemaal zaken die hem geld opleveren. Fabrikanten staan in de rij om gratis producten aan te bieden, in ruil voor een video. Een voorbeeld is het bekende goedje WD-40.
Flinke inkomsten
Over zijn inkomsten uit deze tak laat de ondernemer niets los. Volgens Youtube-kenners gaat het om een bedrag van $2.500 tot $5.000 per maand aan reclame-inkomsten. Dan komen alle sponsordeals er nog bij. Zijn eigen petjes en shirtjes gingen 2.000 keer over de toonbank in slechts 6 dagen na het openen van zijn online shop. Dit resulteert erin dat hij naar eigen zeggen inmiddels 5 keer meer verdient met vloggen dan met zijn akkerbouwbedrijf.
Volgens Youtube-kenner Joe Gagliese zit het geheim van de Millenial Farmer erin dat hij zeer loyale volgers heeft. Het publiek voelt zich verbonden en komt vaak terug. In totaal zijn de video’s meer dan 70 miljoen keer bekeken. "Johnson heeft zijn eigen identiteit. Het is niet zomaar een grappenmaker of fitnessgoeroe. De landbouwsector is bovendien een belangrijke niche. Personen buiten de landbouw zijn nieuwsgierig naar wat er gebeurt op het platteland. De video's spreken iedereen aan. Hij toont geïnteresseerden een wereld die ze normaal nooit te zien krijgen."
Engelstalig voordeel
Het zijn vooral Engelstalige boeren die op Youtube succes oogsten. Naast een taalvoordeel is er veel interesse voor hun type bedrijven, waar vaak op grote schaal wordt geboerd. In Nederland zijn ook tal van vloggers te vinden. De video's zijn echter bijna allemaal in het Nederlands. Dat maakt ze niet minder interessant, maar het levert vaak wel minder volgers op.
Is er dan helemaal geen groot Nederlands succes? Jawel hoor. Met meer dan 1 miljoen abonnees mag het Nederlandse kanaal Tractorspotter zich het grootste agrarische Youtube-kanaal ter wereld noemen. Het best bekeken filmpje heeft maar liefst 75 miljoen weergaven. Op nummer 2 en 3 staan 46 miljoen en 43 miljoen weergaven. Het zijn cijfers waar zelfs populaire artiesten jaloers op worden.
Populaire boerenvloggers:
-Millenial Farmer, VS (403.000 abonnees)
-Welker Farms, VS (317.000 abonnees)
-Stoney Ridge Farmer, VS (303.000 abonnes)
-10th Generation Dairyman, VS (128.000 abonnees)
-SaskDutch Kid, Can (29.000 abonnees)
-LandFreak, Dld (10.400 abonnees)
-Boer Gerrit, NL (4.580 abonnees)
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/artikel/10885168/vloggende-boeren-veroveren-het-internet]Vloggende boeren veroveren het internet[/url]