De dieselprijs is sterk gestegen sinds de jaarwisseling. De verwachting voor 2020 is dat prijsrecords worden gebroken. Onder andere de spanningen in het Midden-Oosten zijn hiervoor verantwoordelijk. Wat betekent dit voor de prijs die agrarische ondernemers voor diesel betalen?
De dieselprijs van LTO Ledenvoordeel piekte 6 januari op een niveau van €111,50 per 100 liter bij afname van 2.200 tot 4.000 liter en inclusief €2 ledenkorting. De prijs van Farmers4All bivakeert op een vergelijkbaar niveau. Niet alleen deze prijzen van diesel van de inkoopcollectieven voor de agrarische sector stegen fors. De prijs van diesel aan de reguliere tankstations bereikte het hoogste niveau in 5 jaar tijd.
Records verbroken
De verwachting is zelfs dat de records die in 2012 zijn gevestigd, dit jaar worden verbroken. Reden hiervoor is onder andere accijnsverhoging met bijna €0,08 cent per liter die per 1 januari is ingegaan. Ook de sterke dollarkoers speelt een belangrijke rol. Immers, hoe sterker de dollar, hoe meer een vat ruwe olie kost.
Toch speelt er meer. De dieselprijzen volgen namelijk de prijs van olie. De prijs van een vat Brent ruwe olie steeg sinds begin december van $60 richting de $70. Dat heeft onder andere te maken met het feit dat er minder olie wordt opgepompt.
Onrust Midden-Oosten
Ook speelt de onrust in het Midden-Oosten, nadat de VS de Iraanse generaal Qassem Soleimani hebben gedood, een belangrijke rol. Het risico is namelijk dat de onrusten de olieproductie in Iran, Irak en Saoedi-Arabië onder druk zetten. Ook speelt angst voor het afsluiten van de straat van Hormuz mee. Via deze zeestraat (grenzend aan Iran) worden dagelijks 17 miljoen vaten olie vervoerd.