Massey Ferguson

Aangeboden door Massey Ferguson

Kampioenskandidaat met MF-genen

23 Juli 2020

Prostock tractorpuller 'Red Attraction 2' deelt een stukje geschiedenis en het nodige plaatwerk met het bekende rood-grijze trekkermerk. De potentiële kampioen voor seizoen 2020 kon door de coronaperikelen nog niet laten zien wat hij in huis heeft. Maar de trekker met de gloeiende uitlaten is klaar voor actie!

Dat het team een link met MF kreeg, was eigenlijk een beetje toeval, vertelt Cor Verbeek. "Toen de eerste teamleden omstreeks 1996 met trekkertrek begonnen, waren ze op zoek naar trekker met een V8-motor.  Er kwam een Amerikaanse MF 1150 met een 8-cylinder Perkins motor op hun pad en daar zijn ze mee gaan rijden in de sportklasse." De trekker werd elk jaar een beetje beter en omstreeks 2002 won het team zo'n beetje alles wat er winnen viel. "Maar dat was eigenlijk helemaal niet leuk", vertelt Verbeek. "De uitdaging was een beetje weg."

Motor afstellen
Net in die periode werd de nieuwe Prostock klasse ingevoerd. Dat werd de hoogste klasse voor dieseltrekkers. Samen met toenmalig MF-importeur Motrac, een van de sponsoren, ontstond het idee om voor die klasse een nieuwe trekker te bouwen. "Dat werd de Red Attraction 1", vertelt Verbeek. "Daar is tot 2015 mee gereden. Het was altijd een middenmoter. We hebben die trekker in 2015 verkocht aan een Zweeds Team.


In de winter van 2015-16 begon de bouw van 'Red Attraction 2'. Het team nam daar een jaar de tijd voor en sloeg de competitie van 2016 over. De seizoenen 2017 en 2018 brachten weinig goeds. "We hebben lang getobd met de motor", vertelt Verbeek. "In deze klasse rijden voornamelijk 6-cylinder lijnmotoren. Wij rijden met een V8 en die zijn moeilijker af te stellen. Cruciale onderdelen als de koppen en de spruitstukken heb je dubbel en dan moet alles kloppen." Uiteindelijke kreeg de Red Attraction vorig jaar de smaak te pakken. "We konden ons eindelijk concentreren op de balans van de trekker en we werden prompt tweede in de competitie", glundert Verbeek.

2800 pk
Trekkers in de Prostock klasse rijden met een motor van maximaal 8.3 liter cilinderinhoud en mogen niet meer dan 1 turbo en 1 brandstofpomp gebruiken. De motor moet ooit zijn toegepast in een standaard landbouwtrekker. Verder moet een Prostock-trekker uiterlijke gelijkenis vertonen met een normale trekker. "Van onze Perkins 510 V8 motor is alleen het gietwerk origineel", vertelt Verbeek. "Alles wat er verder op en aan zit is speciaal maatwerk."

Zuigers en drijfstangen maakt het team zelf, transmissieonderdelen komen vaak uit Amerika. De opgevoerde Perkins heeft nooit aan de waterrem gestaan, maar Verbeek en zijn teamgenoten schatten het vermogen op ongeveer 2800 pk. "Twintig keer zoveel als de motor leverde in de MF 1150", lacht Verbeek.

Gloeiende uitlaten
Na het bemoedigende verloop van seizoen 2019 leken alle seinen op groen te staan voor een gooi naar de kampioenschapstitel in 2020. Verbeek: "Een aantal van onze concurrenten voorspelden, dat wij kampioen konden worden. We hadden al een van de sterkste motoren, maar we kregen het vermogen nog niet aan de grond. Afgelopen winter hebben we de verhoudingen in de transmissie aangepast en de gewichtsverdeling verbeterd. Dus dat moet nu beter gaan."

Helaas heeft de 'Red Attraction 2' nog niet kunnen laten zien of de aanpassingen het gewenste effect hebben. De coronacrisis gooide roet in het eten. Het hele outdoor wedstrijdseizoen werd afgelast. "Jammer voor ons en voor het publiek", aldus Verbeek. "Red Attraction is populair bij het publiek vanwege z'n gloeiende uitlaten. En er zijn maar twee trekkers met een V8 in deze klasse." Er wordt in kringen van de Nederlandse Truck- en Tractorpulling Organisatie (NTTO) nog wel gedacht aan een testwedstrijd in september, maar die wordt dan zonder publiek verreden. "Maar dan komt er een livestream", aldus Verbeek.

Vrienden
Op de sleepbaan strijden trekkertrek-teams op het scherpst van de snede. "Maar naast de baan zijn we vrienden", verzekert Verbeek. "Als iemand pech heeft, helpen we elkaar. En een trekkertrek-wedstrijd is toch vooral ook een leuk weekend weg. Na de wedstrijd komt het bier op tafel." Dat kan ook prima, want het team hoeft na de wedstrijd niet meer de weg op. Afgelopen winter werd geïnvesteerd in een tweedehands grootvolume combi-transporter. De voorwagen wordt omgebouwd tot personeelsverblijf en de wipkar (de populaire naam voor een middenas-aanhanger) herbergt de 'Red Attraction 2'.

Teamwerk
Een trekkertrekteam is anno 2020 veel meer dan een clubje techneuten. "Het is eigenlijk een klein bedrijfje", verzekert Verbeek. "Met alleen sleutelaars red je het niet. Er komt veel meer bij kijken dan een trekker bouwen en aan de praat houden. Je moet sponsoren werven en vasthouden, aan je publiciteit werken en nog veel meer."

In het team van Red Attraction zitten naast technische mensen, ook twee horeca-ondernemers. "Die hebben vaak een vlotte babbel en een groot netwerk", aldus Verbeek. "En het zijn vaak goede organisatoren. Een van die twee is zelfs onze vaste rijder. Hij schrikt niet van het eerste het beste piepje of rammeltje. Ze gaan gewoon voluit", grijnst Verbeek. "Maar wat ons bindt, is het enthousiasme voor de trekkertreksport. Daar zijn we alle zes mee besmet."

MF-motorkap
En MF? "Daar hebben we nog steeds prima banden mee", zegt Verbeek. "Maar er wordt niet met geld gesmeten, mocht je dat denken. Daar hebben de trekkerimporteurs afspraken over gemaakt. De ondersteuning is vooral in natura. Ze delen bijvoorbeeld hun kennis op het gebied van mediagebruik. Ze verspreiden posters via de dealers en soms worden er materialen beschikbaar gesteld. De importeur heeft veel plaatwerk beschikbaar gesteld en ook een originele MF-motorkap. Want de trekker moet natuurlijk wel herkenbaar zijn."

Deze businesscase is powered by:
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden