De wereldwijde supermarktverkopen gaan ook dit jaar fors stijgen, zo voorziet het onderzoeksbureau IGD. De verwachting is dat de omzet tussen 2020 en 2022 met nog eens $440 miljard zal toenamen. De Verenigde Staten blijven de leidende markt en de grootste groei zal zichtbaar zijn in India.
De wereldwijde supermarktketen ligt op schema om tussen 2020 en 2022 nog eens $440 miljard aan omzet te genereren. Dat staat in de laatste prognose van onderzoeksbureau IGD. De toename volgt op een uitzonderlijke groei in 2020. De top 20 grootste supermarktlanden realiseerden een groei van $280 miljard, oftewel een groei van 8,8% op jaarbasis. De groei werd vooral aangedreven door de maatregelen rondom de bestrijding van het coronavirus.
Verenigde Staten blijven leidend
Het bureau voorziet de grootste groei in India, namelijk een plus van 7,2%. Maar, al met al zullen de Verenigde Staten de leidende markt blijven. "Er is een grote mate van onzekerheid met betrekking tot de economische vooruitzichten in de Verenigde Staten. Toch verwachten we een relatief vlakke groei in de komende twee jaar. Veel leveranciers hebben tijdens de coronapandemie een kans gekregen om nieuwe huishoudens te veroveren. Door te focussen op behoud en herhalingsaankopen kunnen zij de groei behouden", zo stellen de onderzoekers.
Ook in China zal de markt stevig groeien, aangedreven door steeds meer online verkopen. "De trend dat consumenten naar online verschuiven, is versneld en sociale platforms zullen online verkoop blijven stimuleren. In China eisen steeds meer consumenten een ultramoderne ervaring, zoals snelle levering aan huis, scannen van QR-codes en zelf uitchecken. Het zijn zaken die de komende jaren steeds meer worden toegepast." Daarbij merken de onderzoekers wel op dat leveranciers hun klantenbestand moeten verbreden en potentiële klanten in lagere steden moeten bereiken om groei te behouden."
Uitdagingen in West-Europa
In het grootste gedeelte van West-Europa worden dit jaar economische uitdagingen verwacht en dus moeten retailers zich moeten focussen op een concurrerende prijs. "De overschakeling naar online is daarbij in de meeste Europese landen versneld, wat heeft geresulteerd in verdere investeringen op dit gebied. Ook de komende jaren zal online een verhoogd marktaandeel behouden", aldus de researchers. Daarentegen melden zij ook dat het afbouwen van financiële steun en de stijgende werkloosheid ertoe leiden dat sommige huishoudens gaan bezuinigen op boodschappen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.