AlanMorris / Shutterstock.com

Nieuws Melk

Belgische zuivel verkoopt na Brexit 30% meer in VK

10 Juni 2022 - Klaas van der Horst

De Belgische zuivelindustrie lijkt een van de weinige spelers in de EU die na de Brexit meer product heeft verkocht aan het Verenigd Koninkrijk. De EU als geheel verkocht juist minder aan het VK. Voor het overige bleef de omzet van Belgische zuivel vorig jaar gelijk aan die in 2020.

Dit meldde afgevaardigd bestuurder Renaat Debergh ter gelegenheid van de jaarvergadering van de Belgische zuivelkoepel BCZ/CBL.

renaat db
De Belgische zuivelindustrie heeft een turbulent jaar achter de rug, aldus Debergh.

Investeringen naar record
Hij ziet enerzijds verheugende ontwikkelingen, want in een turbulente omgeving wist de Belgische zuivelindustrie als geheel de omzet stabiel te houden op €5,4 miljard, slaagde ze erin om goed mee te bewegen in een markt waarin alle prijzen in rap tempo stegen, maar zag ze ook nog eens ruimte om extra investeringen te doen. Vorig jaar stegen deze investeringen met 23% naar een totaal van €170 miljoen, een record voor België.

bczzz
De Belgische zuivelsector verhandelde een groot volume zuivel. Bron: BCZ/CBL.

Tot 20% minder melk door stikstofregels
Anderzijds zijn er wel zorgen over de gevolgen van het Vlaamse stikstofbeleid voor de melkveehouderij en de zuivelindustrie in dat landsdeel, zo gaf de drecteur van de BCZ aan. Als de plannen van de Vlaamse regering doorgaan - waar de zuivelindustrie het niet mee eens is - zal de melkproductie in Vlaanderen naar verwachting met 20% dalen, geraakt de zelfvoorzieningsgraad onder de 100% en is een herstructurering van de bedrijfstak nodig, zo vreest Debergh.

Gemiddelde melkprijs fors omhoog
Zo ver is het nu nog niet. De zuivelindustrie draait volop, al ging er in het achterliggende jaar ook een zuivelbedrijf failliet (Hollebeekhoeve). De BCZ houdt per maand bij wat de gemiddeld in België betaalde mekprijs is. In de tweede helft van vorig jaar steeg de gemiddeld in België uitbetaalde melkprijs met 29%. Die stijging van de melkprijs ging in het eerste kwartaal van dit jaar verder en liep daarmee op tot 40%, signaleert DeBergh.

Hallo retail, hallo Jumbo?
Hoewel de zuivelmarkt in het voorbij jaar sterk is gestegen, noemde DeBergh het wrang dat met name de binnenlandse markt, en vooral de retailmarkt, niet mee gegaan is met de ontwikkelingen in de zuivel. Want de hogere zuivelprijzen zijn dan wel sterk gestegen, maar ook grotendeels uit noodzaak, want de productiekosten zijn sterk gestegen. Wordt de beschikbaarheid op mondiaal niveau steeds krapper en dat al langer dan sinds de Oekraïne-oorlog. Als voorbeeld van het onbegrip en misschien de onwil in de retail voor de situatie in de zuivel noemde DeBergh de Nederlandse retailketen Jumbo, die nee moest verkopen aan de klanten, omdat het niet wilde betalen voor de duurder geworden zuivel.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Klaas van der Horst

Klaas van der Horst is een gedreven volger van de zuivelmarkt en alles wat daarmee te maken heeft. Hij zoekt het nieuws en interpreteert de ontwikkelingen.
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden