De granenmarkt heeft een wisselend beeld laten zien de afgelopen handelssessie. In Amerika regeert het weerbericht de markt. In Europa zijn de ogen meer gericht op de ontwikkeling in Oekraïne en in Duitsland zorgt droogte voor problemen met het transport van graan.
De noteringen van tarwe, maïs en soja hebben op de CBoT wat in moeten leveren. Op de Matif liet de tarwenotering daarentegen een klein plusje zien. Het septembercontract tarwe sloot in Parijs gisteren op €337 per ton. Dat is €1,25 hoger dan een dag eerder. De Amerikaanse noteringen lieten een marginale daling zien. Tarwe zakte 0,3% maïs 0,8% en soja 1%.
De maïs- en sojanoteringen staan wat onder druk door gunstigere weervoorspellingen. Net als in Europa is het in de Midwest warm en droog. Voor volgende week is er regen voorspeld in delen van de Midwest. Als die regen daadwerkelijk valt geeft dat de opbrengstpotentie van maïs en soja een boost. Ook het Crop Progress-rapport van het Amerikaanse ministerie van Landbouw (USDA) werkt volgens analisten nog door op de markt. Het ministerie deed daarin geen grote aanpassingen in de conditie van de gewassen terwijl sommige analisten daar wel op rekenden.
De daling van de tarweprijs is volgens analisten veroorzaakt door het terugtrekken van een tender van Egypte. Het Egyptische staatsinkoop-bureau GASC heeft onlangs een internationale tender uitgezet voor tarwe. De specificaties waren iets anders dan normaal, zo was onder andere het eiwitgehalte aangepast. Volgens analisten is dat gedaan om de tender interessant te maken voor Amerikaanse leveranciers. GASC heeft echter besloten de tender terug te trekken zonder dat er tarwe is gekocht. De prijzen waarop is ingeschreven lagen een stuk hoger dan waar het bureau op rekende.
Lage waterstand
In Europa lijkt het graantransport over de Rijn een probleem te worden. Door een het warme weer en een gebrek aan neerslag is het peil in de rivier ten zuiden van Duisburg flink gedaald waardoor schepen met kleinere vrachten moeten varen. Volgens de Wasser- und Schiffahrtsamt (de Duitse Rijkswatersaat) kunnen schepen afhankelijk van het type momenteel maar voor 50% tot 30% beladen worden. Door de lage waterstanden hebben reders contractueel de mogelijkheid om transporten te annuleren, als ze verwachten niet veilig te kunnen varen. Door de problemen met het transport over de Rijn stijgen de vrachttarieven.
Rusland is klaar voor het heropenen van de havens aan de Zwarte Zee. Dat vertelde president Vladimir Poetin tijden een persmoment bij het bezoek aan Iran. Poetin verbindt daar wel voorwaarden aan. De beperkingen van de Russische graanuitvoer moeten volledig van tafel. Volgens Poetin zijn nog niet alle punten opgelost om de graanexport te hervatten, maar het feit dat er vorderingen zijn in de onderhandelingen is voor de president al een goed teken, zo zei hij dinsdag.