Het aantal melkkoeien in Nederland is net als vorig jaar 1,57 miljoen. Wel is er 1,6% meer jongvee in de melkveehouderijen, in totaal 982.000 dieren. Dit blijkt uit voorlopige cijfers van de Landbouwtelling 2022 van het CBS.
In 2021 waren er 1.571.341 melkkoeien in Nederland, op 1 april 2022 1.570.653, een minimale daling van 688 dieren. Melkveebedrijven hebben 45% van de Nederlandse landbouwgrond in gebruik. In 2022 had een melkveebedrijf gemiddeld 60 hectare cultuurgrond, 12 hectare meer dan tien jaar geleden. Er werden ook meer koeien gehouden. Dit jaar had een melkveebedrijf gemiddeld 110 melkkoeien en 58 stuks vrouwelijk jongvee, in 2012 waren dat er respectievelijk 83 en 57. In 2022 werden op een melkveebedrijf gemiddeld 1,84 melkkoeien en 0,97 stuks vrouwelijk jongvee per hectare cultuurgrond gehouden. In 2012 ging dat om respectievelijk 1,72 en 1,19. In dat jaar waren er overigens minder melkkoeien, namelijk 1,48 miljoen. Sinds 2000 is 2016 het jaar met de meeste melkkoeien, 1,75 miljoen.
De rundveestapel is in 2022 ten opzichte van een jaar eerder met 3,8 miljoen runderen nagenoeg gelijk gebleven. Op 1 april 2022 waren er 13.700 (+0,4%) meer runderen dan een jaar eerder. Het aantal vleeskalveren daalde met 0,4% naar ruim 1 miljoen.
Laagste varkensstapel in bijna 20 jaar
In 2022 waren er 11,3 miljoen varkens in Nederland. Dat is het laagste aantal in bijna twintig jaar tijd. Het aantal bedrijven met varkens is vergeleken met tien jaar geleden met 45% afgenomen tot 3.273. Het aantal varkens was jarenlang ruim 12 miljoen. Vanaf 2020 zat het daar net onder. De daling van het aantal varkens en varkensbedrijven is mede het gevolg van de stoppersregeling Actieplan Ammoniak Veehouderij en de Subsidieregeling sanering varkenshouderij (SRV), aldus het CBS.
Het aantal melkgeiten steeg licht naar bijna 489.000. De hoeveelheid kippen daalde het laatste jaar met 2,3% naar 98 miljoen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.